HRM’er Kim van Alphen deelt in haar maandelijkse blog hoe ze verdieping aanbrengt in haar vak. Dit jaar richt ze zich op het zo goed mogelijk begeleiden van de leidinggevenden. In deze blog vertelt ze hoe hybride werken de manier van leidinggeven heeft veranderd.
Al langere tijd zie ik het onderwerp hybride werken regelmatig in nieuwsbrieven en artikelen voorbij komen. Door alles wat er speelt rond de reorganisatie kwam ik er steeds niet aan toe om er eens in te duiken, maar deze maand vatte ik de koe bij de horens.
Hoe goed kun je leidinggeven als je team hybride werkt?
Er is ongelooflijk veel over hybride werken te zeggen en mee te doen. Gelukkig hebben wij de meeste praktische zaken zoals thuiswerkplekken, veiligheid van datagebruik en thuiswerkvergoedingen al langere tijd op orde. Daarom richt ik me bij dit thema op de veranderde rol van de leidinggevende. Het is me wel duidelijk dat hybride werken om een ander soort management vraagt. Hoe gaat het onze leidinggevenden af? Ik ging op onderzoek uit.
Ik sprak veel leidinggevenden die worstelen met een versplinterd team. De meeste kantoormedewerkers werken momenteel gedeeltelijk vanuit huis en gedeeltelijk op kantoor. Mensen kunnen werkplekken reserveren en dat lijkt allemaal soepel te verlopen. Maar wat je niet meteen doorhebt, is dat sommige collega’s elkaar nooit meer fysiek tegenkomen. Want veel mensen (in elk geval de onze) zijn gewoontedieren en daardoor kiezen ze een vaste dag om op kantoor te zijn.
Meer moeite om in contact te blijven
Collega’s spreken elkaar minder vaak en zijn daardoor minder op de hoogte van waar de ander mee bezig is. Ze kunnen elkaar moeilijker bereiken, omdat ze vrijere werktijden hanteren. Ze krijgen steeds minder begrip voor elkaar, er ontstaan irritaties en miscommunicatie. Er worden zelfs fouten gemaakt en daar heeft de klant dan weer last van. Vaak dingen die te voorkomen waren door even met elkaar af te stemmen.
De leidinggevenden hebben hier een verbindende rol. En met teams op afstand zelfs meer dan ooit. Maar ook voor de leidinggevenden geldt dat ze meer moeite moeten doen om met het team in contact te blijven en écht op de hoogte te zijn van wat er speelt en hoe de samenwerking verloopt. Dat lukt alleen door oprechte aandacht te hebben en de medewerkers actief op te zoeken (telefonisch, digitaal of op hun vaste kantoordagen). Wij gaven jullie eerder 15 tips om met elkaar in verbinding te blijven.
Duidelijke afspraken
Als je weet wat er speelt, dan kun je duidelijke afspraken maken met je team. Zoek uit wat voor iedereen werkt. Een leidinggevende vertelde dat zijn team had afgesproken om momenten in je agenda te blokkeren als je niet bereikbaar bent. Daar tegenover staat dat ze buiten die blokken altijd opnemen als een collega belt, of in elk geval direct terugbellen. Ik merk dat dit niet voor ieder team werkt, maar op deze manier kan elk team dat samen onderzoeken. Samen bepalen waar de struikelblokken zijn en met welke afspraken die zijn te ondervangen.
Leidinggevenden die dit nog niet deden, hebben het meteen tot uitvoering gebracht en positieve resultaten geboekt. Door het team mee te laten denken en niets van bovenaf op te leggen, is de betrokkenheid gegroeid en sluiten de afspraken aan op ieders wensen. Grote kans dat het na enige tijd weer wat instort, maar ik hou zelf ook vinger aan de pols en spreek leidinggevenden regelmatig aan.
In mijn volgende blog vertel ik over hoe hun leiderschapsstijl is veranderd en waar ik zelf nog aandachtspunten heb meegegeven over het blijven ontwikkelen, ook in coronatijd. Ik ben benieuwd hoe jij naar hybride werken kijkt. Heb je ermee te maken? Welke aspecten helpen jullie verder en welke vragen om een andere benadering? Laat het me weten.
Kim van Alphen
HRM-adviseur
Ps. Volg je me al op LinkedIn?