Op de werkvloer is het handig om inzicht in gedrags- en communicatievoorkeuren te krijgen. Zowel bij jezelf als bij anderen. Met een DISC-analyse krijg je dit inzicht. Ben je enthousiast over DISC en benieuwd naar manieren waarop je het kunt toepassen in jouw functie of rol? In dit artikel vertelt Wilko Vermeulen, DISC-trainer bij IMK Opleidingen, je er alles over!
Inhoudsopgave
- Uitleg DISC-analyse
- Rol #1: Leidinggevende
- Rol #2: HR
- Rol #3: Sales en accountmanagement
- Rol #4: Coach
- Rol #5: Trainer
- Rol #6: Algemeen geïnteresseerd
- Doe de DISC-analyse test
- Onze DISC-trainingen
Uitleg DISC-analyse
Een DISC-analyse is een uitgebreide gedragsanalyse. Het geeft inzicht in je eigen gedrags- en communicatievoorkeuren én in die van anderen. Dat inzicht komt in verschillende rollen van pas, zoals je in dit artikel zult ontdekken.
Wanneer het over DISC gaat, wordt vaak gesproken over ‘rode’ of ‘blauwe’ mensen. Alsof mensen robots zijn. In werkelijkheid wordt de voorkeursstijl gevormd door verschillende kleuren. Wel zie ik vaak dat één, twee of soms drie kleuren meer vertegenwoordigd zijn dan anderen. Wanneer ik over een voorkeursstijl spreek, bedoel ik dan ook dat iemand vooral kenmerken van die kleur(en) laat zien.
Lees verder: Welke DISC-kleuren zijn er en wat betekenen ze?
Rol #1: Leidinggevende
Als leidinggevende kom je met veel verschillende mensen in contact. Met de medewerkers die je aanstuurt, maar ook met hoger management en andere stakeholders. Een DISC analyse kan je daarbij op verschillende manieren helpen.
1. Zelfkennis
Wat wordt van jou als teamleider gevraagd en past dit bij je? Met een DISC analyse ontdek je waar je sterke en minder sterke kanten liggen. Types S (groen) en C (blauw) zijn bijvoorbeeld goed in luisteren, waardoor een coachende stijl goed past. Als leidinggevende heb je van elke stijl wel wát nodig en nu weet je in welke gebieden je je verder kunt ontwikkelen.
2. Delegeren
Als je weet waar je teamleden energie van krijgen, kun je de taken op de goede manier verdelen. Oftewel: delegeren. Zo zijn plannen en analyseren bijvoorbeeld gebieden die goed passen bij mensen waar C (blauw) wat meer vertegenwoordigd is. Terwijl mensen die vooral een voorkeur voor D (rood) hebben, daar vaak minder plezier aan beleven.
3. Teamontwikkeling
Door als team met DISC bezig te zijn, spreek je over gedrag. Dat is een onderwerp dat normaal gesproken niet zo snel ter sprake komt. Tea mleden leren elkaar begrijpen en houden rekening met elkaar. Dan gaat het verdelen van taken als vanzelf.
Zie ook: Incompany training Teambuilding met DISC
4. Positionering en teamsamenstelling
Bij projecten en afdelingen is mijn advies bijna altijd om een team samen te stellen waarin alle stijlen aanwezig zijn. Sommige wat meer dan anderen, maar je wilt ze er wel allemaal in hebben. Elke kleur heeft namelijk zijn eigen bijdrage aan het team en kan helpen om de zwakke punten van andere teamleden te compenseren. Dit leidt tot een betere samenwerking, hogere teamprestaties en een positieve werksfeer.
Het Werk Omgeving Profiel (WOP) van Q4-Profiles, dezelfde maker als de DISC-analyse methodiek welke wij gebruiken, is hier trouwens ook een uitstekend hulpmiddel voor.
5. Meetings
Sommige teamleden brengen tijdens een vergadering nooit veel in. Dat betekent niet dat ze niet geïnteresseerd of gemotiveerd zijn, maar gewoon dat ze een andere voorkeursstijl hebben.
S (groen) en C (blauw) zijn bijvoorbeeld vaak wat terughoudender, omdat ze meer tijd nodig hebben om over zaken na te denken. Door een paar dagen voor de meeting de agenda al door te sturen en zaken te benoemen die je graag gezamenlijk wilt bespreken, zul je zien dat ze opeens wél meepraten.
Lees ook: Effectief vergaderen? Ken de deelnemers!
Rol #2: HR
Ook als HR-professional is een DISC analyse een bijzonder handige tool om in je broekzak te hebben. Kijk maar.
1. Werving en selectie
Wanneer de DISC-profielen bekend zijn van de teamleden voor wie je een collega zoekt, weet je welke stijl ondervertegenwoordigd is. Sterkte teams bezitten alle stijlen, dus kun je dit inzicht doelgericht zoeken.
Door krapte op de arbeidsmarkt heb je misschien niet de luxe om door te blijven zoeken tot je een geschikte kandidaat mét het juiste profiel gevonden hebt, maar je weet wel wat waarschijnlijk ontwikkelgebieden zijn van een kandidaat. Of waar het verstandig is om wat te schuiven in de teamsamenstelling of taakverdeling.
Lees ook: Werven, opleiden en behouden met DISC
2. Criteria opstellen
Het wervingsproces begint met het opstellen van criteria waar een kandidaat aan moet voldoen. Voor een salesmedewerker is het bijvoorbeeld belangrijk dat iemand makkelijk contact legt. Met een DISC-analyse krijg je hier inzicht in. Zo kun je op een dieper niveau in gesprek gaan met de kandidaat om te kijken of de rol goed past bij de persoonlijke voorkeuren én waar eventueel nog ontwikkeling door te maken is.
3. Transparant sollicitatieproces
Door DISC analyses in te zetten tijdens het sollicitatieproces, kun je uitleggen waarom een bepaald takenpakket wel of niet bij je sollicitant past. Snel beslissingen nemen past bijvoorbeeld goed bij iemand die veel D (rood) bezit, maar minder bij C (blauw). Daarbij vraag je of het profiel overeenkomt met de werkelijkheid. Zo komt een interessant gesprek op gang. Wijs iemand niet af op basis zijn voorkeursstijl, maar bespreek of ontwikkeling op de minder aanwezige gebieden zinvol is.
4. Onboardingsproces
Als de sollicitant aangenomen is, begint de pre-boarding en daarna de onboarding. Ook daarbij kan inzichten vanuit iemands DISC-analyse goed van pas komen. Zo zal iemand met een “gele kleur” veel waarde hechten aan het kennismaken met zijn of haar nieuwe collega’s. En de nieuwe colega met een “rode kleur” die maak je blij met een afwisselend inwerkprogramma en gaat graag direct de uitdaging aan.
Lees ook: DISC in de praktijk: Hoe DISC helpt bij het personaliseren van het onboardingsproces
5. Functioneringsgesprekken
Met DISC krijg je inzicht in de ontwikkelgebieden van medewerkers. Wanneer het niet goed loopt, maak je met DISC inzichtelijk waarom dat zo is en wat er moet gebeuren om weer on track te komen.
6. Loopbaanontwikkeling
Als iemand door wil groeien, verandert het takenpakket. Aan de hand van DISC kun je uitleggen welke taken meer gaan voorkomen en welke ontwikkelpunten daarbij horen. Zo kun je samen een plan van aanpak maken om de gewenste groei succesvol te maken.
Rol #3: Sales en accountmanagement
Als salesmedewerker of accountmanager heb je veel klantcontact. Het is natuurlijk een beetje raar om eerst een DISC analyse uit te laten voeren voordat je het gesprek aan gaat. In deze rol zul je dus vooral moeten inschatten welke stijl op dit moment dominant is bij je gesprekspartner. Bijvoorbeeld door de lichaamstaal per kleur te bestuderen.
1. Gedrag aanpassen
Een goed gesprek is het beste wapen voor medewerkers met klantcontact. Door de stijl van je gesprekpartner in te schatten, weet je hoe je moet reageren. Merk je dat iemand in een C (blauw) stijl zit, dan is het goed om uit te wijden en waarom-vragen te stellen. Maar dit werkt niet bij D (rood). Dan is het vooral goed om kort en duidelijk te zijn.
2. Communicatie afstemmen
Accountmanagers hebben met sommige klanten al jaren contact. Ze weten precies welke klanten van small talk houden en bij wie ze dit beter kunnen overslaan. Met DISC gaat het allemaal wat sneller. Door de voorkeursstijl van iemand in te schatten, weet je snel hoe je je gedrag het beste kunt aanpassen.
Lees ook: Herken je gesprekspartner met DISC
3. Algemene communicatie
Het liefst communiceer je persoonlijk, maar soms stuur je ook wel eens algemene e-mails uit. Bijvoorbeeld een koude acquisitiemail of een bedrijfsupdate. Een mail opstellen op basis van DISC doe je door de wat-, wie-, hoe- en waarom-vragen in één tekst te beantwoorden. Dit zijn de primaire vragen van de vier verschillende kleuren. Je lezer blijft dan nooit met vragen achter – welke stijl hij of zij ook heeft.
Rol #4: Coach
1. Ontwikkelvraagstukken
Coach je mensen die vastlopen in hun werk? Een DISC analyse geeft je direct meerdere inzichten. Bijvoorbeeld over de energiebalans: wat geeft iemand energie en wat kost juist vooral energie? Ook ontdek je of er een mismatch is tussen de voorkeursstijl en wat een functie van iemand vraagt. Zo kom je vaak tot de kern van waar het misgaat.
2. Loopbaanvraagstukken
Soms is iemand niet meer gelukkig in zijn huidige functie. Maar waar dan wel? DISC is dan een goed beginpunt omdat je ziet waar iemand energie van krijgt en wat energie kost. Waar is iemand goed in en waar loopt hij juist op leeg? Zet dat eerst eens op een rij en ga daarna op zoek naar banen die daarbij passen. Wanneer je ontdekt dat de functie wél zou moeten passen, is de werkomgeving misschien het probleem.
3. Werk-privé balans
De werk-privé balans gaat meestal over werkdruk. Maar het kan ook gaan over je energie niet kwijt kunnen. De I (geel) stijl kenmerkt zich bijvoorbeeld als een echte teamspeler die van sociaal contact energie krijgt. Wanneer je als I-type je werk erg leuk vindt, maar tijdens je werk wel weinig contact hebt met anderen, kan het verstandig zijn om buiten je werk bijvoorbeeld aan teamsport te gaan doen.
Rol #5: Trainer
Als trainer werk je met groepen mensen met verschillende voorkeurstijlen. Dan komt DISC van pas om je communicatie aan te passen.
1. Complete boodschap
Verschillende stijlen hebben behoefte aan verschillende delen van de informatie. Door rekening te houden met DISC breng je als trainer een complete boodschap over. De training en losse opdrachten introduceer je bijvoorbeeld door de bijbehorende wat-, wie-, hoe- en waarom-vragen te beantwoorden. Zo laat je niemand met vragen achter.
2. Individuele communicatie
Wanneer je de stijlen van individuele deelnemers kent, kun je dit gebruiken voor een maatwerk benadering. Zo zul je bij D (rood) wat beknopter en kernachtiger moeten zijn, terwijl je C (blauw) juist veel achtergrondinformatie wilt geven.
3. Inzicht in gedrag
Een training gaat in de kern altijd om gedragsverandering realiseren. Een DISC-analyse geeft inzicht in zowel natuurlijk als gewenst gedrag. Het is interessant om te zien in hoeverre dit overeenkomt. Bij een ver
schil zul je in de praktijk merken dat je gedrag onder hoge druk verandert. Dat is voor een deelnemer handig om te weten, zodat hij kan bepalen hoe hij er in de praktijk mee om wil gaan.
4. Stijlen bespreekbaar maken
Het in de groep bespreken van de verschillende stijlen van deelnemers, levert eigenlijk altijd interessante inzichten op. Deelnemers ontdekken dat niet iedereen hetzelfde over zaken denkt. Daardoor komen bijzondere gesprekken op gang.
Rol #6: Algemeen geïnteresseerd
Ook wanneer je zelf niet een van bovenstaande rollen vervult, kan DISC interessante inzichten geven. In je werk of studie, maar ook in het dagelijks leven.
1. Zelfkennis
Met DISC leg je je voorkeuren voor gedrag en communicatie bloot. Het laat zien hoe je in het leven staat, waar je energie van krijgt en waarvan juist niet. Met die kennis kun je gericht op zoek naar wat bij je past en wat niet. In welke situatie dan ook.
2. Sociale vaardigheden
In meer of mindere mate heeft iedereen contact met andere mensen. Het is fijn om je eigen voorkeurstijlen te kennen en te weten hoe je je kunt aanpassen aan anderen. Dat verbetert de communicatie en komt in tal van sociale situaties van pas.
Lees ook: Zelfvertrouwen is een vaardigheid die iedereen kan leren
3. Energiebalans
Je leven wordt leuker wanneer je met zaken bezig bent die je energie geven! Mensen die opbranden in hun werk vragen vaak te veel van zichzelf en doen te veel van wat ze niet leuk vinden. Dat voorkom je door je energiebalans te bewaren en stress te voorkomen. DISC is een mooie manier om daarmee te beginnen.
Doe de DISC-analyse test
Ben je nieuwsgierig naar welke gedragsstijl jouw voorkeur heeft? Als voorproefje kun je een gratis DISC-analyse test uitvoeren via onze partner Q4 Profiles. Maak de analyse online en ontvang de uitslag in je mailbox.
Onze DISC-trainingen met DISC-analyse
Overtuigd van de kracht van DISC-analyses? Bij IMK Opleidingen bieden we verschillende trainingen aan waarin het DISC-model een hoofdrol speelt.
- DISC Certificering – Als gecertificeerd DISC partner kun je zelfstandig profielen inkopen, afnemen en uitleggen.
- Training DISC en leiderschap – Voor leidinggevenden die hun leiderschapsvaardigheden willen ontwikkelen en DISC willen gebruiken om hun team verder te ontwikkelen.
- Training DISC voor HR – Leer DISC inzetten als praktisch HR-instrument.
- DISC profiel met uitgebreide uitleg – Door de individuele nabespreking krijg je maximaal inzicht in jouw eigen gedragsprofiel.
- Incompany training Teambuilding met DISC – Voor teams die effectiever willen samenwerken.
- Incompany training DISC voor sales en accountmanagers – Leer DISC inzetten als effectief salesinstrument.
Meest gestelde vragen over het toepassen van een DISC-analyse
Wat is een DISC analyse?
Een DISC-analyse is een uitgebreide gedragsanalyse. Het geeft inzicht in je eigen gedrags- en communicatievoorkeuren én in die van anderen. Dat inzicht komt in verschillende rollen van pas, zoals je in dit artikel zult ontdekken.
Waar kan ik een DISC analyse laten doen?
Bij IMK Opleidingen kun je een DISC profiel met uitgebreide uitleg doen. Je krijgt dan maximaal inzicht in je eigen gedragsprofiel. Daarnaast hebben we voor specifieke rollen en functies een training op maat gemaakt, zoals de training DISC en leiderschap en de training DISC voor HR. Liever eerst een voorproefje? Dat kan met onze gratis online DISC test.
Is een DISC analyse ook interessant voor andere functies?
Ook wanneer je niet tot de rollen uit dit artikel behoort, kan een DISC analyse interessante inzichten geven. In je werk of studie, maar ook in het dagelijks leven, heb je elke dag interactie met andere mensen. Het is dan fijn om te weten dat mensen op verschillende manieren communiceren en zich gedragen. En dat je je eigen gedrag daarop kunt afstemmen voor een betere interactie.