“Onze mensen blijven zich ontwikkelen. We hebben onze eigen vakschool om servicemonteurs op te leiden en daarnaast vinden het we het belangrijk om medewerkers met ambitie extra ontwikkelmogelijkheden te bieden. Medewerkers in de uitvoering hebben al verschillende trainingstrajecten doorlopen, eerder bij IPV en nu bij IMK. Het is echt een meerwaarde dat IMK trainers heeft die verstand hebben van de technische branche,” aldus Carolien Bavinck, HR-manager bij SKK Kozijnwacht.
SKK Kozijnwacht onderhoudt, repareert en verbetert ramen en deuren bij bestaande woningen. Aan alle medewerkers, van servicemonteur tot kantoormedewerker, biedt SKK de mogelijkheid om zich te blijven ontwikkelen, zowel met (interne) technische trainingen als met vaardigheidstrainingen zoals klantgericht communiceren.
Feedback geven
“Het is belangrijk dat collega’s elkaar aanspreken op verrichte werkzaamheden én op (on-)gewenst gedrag, maar feedback geven is makkelijker gezegd dan gedaan. In de praktijk blijkt het lastig bij collega’s onderling en zéker richting leidinggevenden.” Dit vond Carolien een belangrijk onderwerp voor de jaarlijkse trainingsdag. “We hebben deze training eerst gegeven aan de monteurs en daarna werd dezelfde training herhaald bij leidinggevenden en binnendienstcollega’s.”
Leren van elkaar
“De trainer creëert ruimte om je open te stellen en te reflecteren, best knap in zo’n mannenwereld.” Carolien heeft gemerkt dat er herkenning ontstaat door het uitwisselen van ervaringen. “Onze monteurs werken op locaties door het hele land. Hierdoor werken ze niet zoveel samen. Toch lopen ze tegen dezelfde dingen aan. Door het uitwisselen van ervaringen kunnen ze van elkaar leren.”
Ezelsbruggetjes blijven hangen
“Weet je nog, toen in die training…” Carolien merkt dat medewerkers elkaar herinneren aan de training. “Vooral de ezelsbruggetjes die in de training voorbij zijn gekomen, zijn goed blijven hangen. Deze zijn duidelijk en ook in moeilijke situaties makkelijk terug te halen.” In de feedbacktraining merkte trainster op: “Als vijf mensen zeggen dat je een paard bent, moet je een zadel kopen”. Hier wordt nog steeds om gelachen. Het is een goede reminder om feedback van anderen serieus te nemen.”
Kennis van de branche
SKK werkt al langer samen met IMK Opleidingen. “Doordat dezelfde trainers vaker bij ons komen, kennen ze het bedrijf en weten ze wat er speelt.” Dat bleek ook weer bij de feedbacktraining.
“Ik had een goede klik met de trainer. Dit hielp enorm bij het uitwerken van ideeën en invulling geven aan de training. Ik merkte direct dat ze begreep wat voor type mensen we in dienst hebben. Het is fijn als de trainer dezelfde taal spreekt. IMK besteedt aandacht aan het maken van die match.” Daarnaast werkt het voor Carolien goed om telkens dezelfde gezichten te zien. Dit maakt het proces persoonlijk. “IMK Opleidingen helpt ons écht verder!”