Volgens de leerstijlen van Kolb leert iedereen op een andere manier. Hoe zorg dat je boodschap tijdens een training of presentatie dan bij iedereen binnenkomt? In dit artikel delen we onze tips.
Inhoud
Wat zijn Kolb leerstijlen?
Nieuwe dingen leren kan op verschillende manieren. Neem nou het leren spelen van piano. Sommige mensen geven de voorkeur aan gestructureerde lessen en het bestuderen van bladmuziek om de noten en technieken te leren. Anderen vinden het prettiger om gewoon te experimenteren met het instrument, muziek te improviseren en zichzelf te laten meeslepen door de klanken. Die verschillende manieren van leren, noemen we leerstijlen.
Volgens Kolb zijn er vier verschillende leerstijlen: de doener, de dromer, de denker en de beslisser. Iedereen bezit kenmerken van elke stijl, maar heeft één of meerdere voorkeursstijlen. Je voorkeursstijl is de manier waarop jij het beste nieuwe dingen leert.
Lees verder: Wat zijn Kolb leerstijlen, welke zijn er en wat betekenen ze?
Ontdek jouw voorkeursstijl
Wil je weten welke Kolb leerstijl jouw favoriet is? Doe onze gratis online Kolb leerstijlen test en kom erachter. Met zestien vragen ontdek je welke stijl het beste bij jou past.
Tips voor presenteren en trainen met Kolb
Geef je in je werk regelmatig presentaties of trainingen waarbij je een groep mensen iets nieuws wilt leren? Nu je weet dat niet iedereen op dezelfde manier leert, sta je voor een uitdaging. Je kunt immers niet per voorkeursstijl een aparte versie maken. We leggen uit hoe je ervoor zorgt dat iedereen toch ‘bij de les’ blijft.
1. Mix van leermethoden
Varieer je aanpak door theorie, interactieve oefeningen, discussies en praktijkvoorbeelden door elkaar te husselen tijdens je training of presentatie. Zo blijft iedereen betrokken en geïnteresseerd.
2. Gebruik van multimedia
Maak geen droge slides met samenvattende bullets, maar gebruik visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen, grafieken en video’s om informatie op verschillende manieren te presenteren. Zo bereik je de meer visueel ingestelde leerlingen en versterk je het begrip voor alle deelnemers.
3. Stimuleer actieve betrokkenheid
Moedig deelnemers aan om actief mee te doen. Bij een training kun je deelnemers bijvoorbeeld rollenspellen laten doen, problemen laten oplossen in groepen en hun ervaringen laten delen. Zo komen ‘doeners‘, ‘denkers‘, ‘beslissers’ en ‘dromers‘ allemaal aan hun trekken. Bij een presentatie kun je mensen laten stemmen op stellingen door hun hand op te steken. Of maak het interactief met een app als Kahoot.
4. Kleine groepsactiviteiten
Werk met kleinere groepen zodat mensen kunnen samenwerken op basis van hun leerstijl. Geef elke groep een opdracht die past bij hun specifieke voorkeur, bijvoorbeeld brainstormen voor ‘dromers‘ en praktische taken voor ‘doeners‘. Leg vooraf uit welke groepen je gaat vormen en vraag mensen waar ze het liefst bij willen.
5. Bied ruimte voor reflectie
Geef deelnemers momenten om na te denken over de gepresenteerde informatie. Dit stelt ‘dromers‘ in staat om de inhoud te verwerken en nieuwe inzichten te ontwikkelen. Een training kun je bijvoorbeeld opdelen in verschillende sessies, waarbij je tussendoor ‘huiswerk’ geeft. En bij een presentatie kun je de slides na afloop doorsturen om nog eens rustig door te nemen. Tussendoor kun je rustmomenten inbouwen door materiaal uit te delen of korte pauzes in te lassen.
6. Ruimte voor vragen en discussie
Stimuleer vragen en discussies om ‘denkers‘ de mogelijkheid te geven dieper op de materie in te gaan en verbanden te leggen met hun bestaande kennis. Stel actief (open) vragen aan de deelnemers.
7. Ruimte voor experimenten
Bedenk manieren om om het geleerde meteen in de praktijk te brengen. Vooral ‘doeners‘ en ‘beslissers‘ zullen je hier dankbaar voor zijn. Oefeningen en simulaties zijn voor hen perfect om de nieuwe kennis direct toe te passen.
8. Flexibiliteit
Pas je presentatie aan als je merkt dat bepaalde aanpakken niet goed landen. Door flexibel te zijn, kun je inspelen op de verschillende leerbehoeften en de betrokkenheid van de groep vergroten. Deze laatste tip is natuurlijk vooral voor doorgewinterde professionals die zich de materie helemaal eigen hebben gemaakt en on the spot hun aanpak kunnen veranderen.
Onze trainingen met Kolb leerstijlen
Wil je jouw vaardigheden op het gebied van presenteren en trainen verder verbeteren? Ontwikkel jezelf en schrijf je in voor één van onze trainingen.
- Cursus Presenteren – Vind je presenteren spannend? Of wil je gewoon meer effect behalen met je presentaties? Beide groepen zitten met deze praktische cursus goed.
- Training Train de trainer – In veel branches worden vakmensen steeds vaker ingezet als trainer om collega’s op te leiden en hun kennis over te dragen. Ook voor deze groep komen de leerstijlen van Kolb van pas om hun kennis effectief over te dragen.
Sluiten jouw leerwensen niet aan bij dit aanbod? Vraag dan vrijblijvend studieadvies aan. Onze adviseurs helpen je graag om de juiste training te vinden!
Meest gestelde vragen over beter presenteren met Kolb
Wat zijn Kolb leerstijlen?
Er zijn vier verschillende manieren van leren, voorgesteld door Kolb: de doener, dromer, denker en beslisser. Elke persoon heeft kenmerken van elke stijl, maar heeft een voorkeursstijl die de beste manier van leren aangeeft.
Hoe kun je beter presenteren en trainen met Kolb leerstijlen?
Bij presenteren en trainen met Kolb leerstijlen wil je elke voorkeursstijl aanspreken. Daarom is het effectief om een mix van leermethoden te gebruiken, multimedia in te zetten, actieve betrokkenheid te stimuleren, kleine groepsactiviteiten te organiseren, reflectietijd te bieden, ruimte voor vragen en discussie te geven en experimenten te faciliteren.
Hoe ontdek je je eigen voorkeursstijl?
Vul de online Kolb leerstijlen test in en je weet het direct. Geef bij elke stelling aan of deze bij je past of juist niet. Na afloop zie je het aantal punten per stijl en zie je welke leerstijl jouw voorkeur heeft.