Voor het behalen van professionele doelen is coaching meestal effectiever dan instrueren. Als coach stimuleer je medewerkers om zelf doelen te stellen, waardoor de motivatie hoog is om ze te behalen. Maar hoe pak je coaching op de werkvloer effectief aan?
Inhoud
Wat is coaching op het werk?
Coaching op het werk is een manier om anderen vooruit te helpen. Je stimuleert de ander om zelf verantwoordelijk te nemen voor zijn ontwikkeling. Je biedt geen kant-en-klare oplossingen, maar begeleidt het ontwikkelproces. Doordat de ander zelf actief bezig is met zijn ontwikkeling, is de motivatie hoger en de kans op een blijvende gedragsverandering groter.
Wanneer is deze stijl effectief?
Coaching op de werkvloer werkt niet voor alle medewerkers en ook niet op elk moment. Een nieuwe medewerker zal bijvoorbeeld niet meteen ‘in het diepe’ gegooid willen worden, maar heeft meer baat bij duidelijke instructies. Pas wanneer iemand de werkzaamheden onder de knie heeft en het reilen en zeilen van een organisatie kent, is coaching op het werk effectief.
Ook moet de medewerker die gecoacht wordt daarvoor openstaan. Het liefst vraagt hij er zelf om. Op iemand die niet gecoacht wil worden, heeft coaching geen (en waarschijnlijk zelfs een averechts) effect.
Waarvoor coaching op het werk toepassen?
Coaching op het werk is breed inzetbaar. Zo kun je als collega of leidinggevende een medewerker helpen om nieuwe vaardigheden eigen te maken of door te groeien naar een andere functie. Maar denk ook aan een evenwichtige werk privé balans, beter timemanagement, presentatieangst overwinnen, enzovoort.
Succesvolle leidinggevenden houden hun kennis en vaardigheden up-to-date. Welke leiderschapstraining sluit bij jouw leerwensen aan?
Bekijk het trainingsoverzichtTips voor coaching op de werkvloer
Ga jij een medewerker coachen? Met deze tips maak je er een succes van.
1. Ken je rol
Het is jouw rol als coach om de ander zelf tot inzichten en acties te laten komen. Je bent niet verantwoordelijk voor het resultaat of het behalen van het doel.
2. Het initiatief moet vanuit de ander komen
Coaching heeft alleen effect als de ander daarvoor openstaat. Als een medewerker met een vraagstuk naar je toekomt, vraag dan of hij gecoacht wil worden. Soms wil iemand liever een advies of gewoon even lekker klagen.
3. Laat de ander het doel bepalen
Bij coachen op de werkvloer werk je naar een bepaald doel toe. Daar begint direct de coachende stijl van werken al: door gerichte vragen te stellen laat je de ander zelf het doel van de coaching formuleren. Dat motiveert meer dan een opgelegd doel.
4. Neem de tijd
Coachen doe je niet even snel tussendoor. Je moet er de tijd voor nemen en zorgen dat beide partijen volledige aandacht voor het onderwerp hebben. Maak daarom een afspraak voor een coachingsgesprek, stel vooraf een tijdsduur vast die voor jullie beiden werkt en kies een rustige ruimte waar jullie ongestoord kunnen praten.
5. Volg het GROW-model tijdens coachingsgesprekken
Coachen op het werk bestaat vooral uit praten. De actie voert de gecoachte medewerker vervolgens zelf uit. Om deze gesprekken effectief vorm te geven, kun je het GROW-model gebruiken. In vier stappen verken je het doel, de huidige situatie, de opties en de te nemen actie.
6. Laat OMA thuis
OMA is de afkorting voor oordelen, meningen en adviezen. Die mag je als coach allemaal thuis laten. Het is niet de bedoeling om de situatie vanuit jouw perspectief te zien, maar vanuit die van de coachee.
7. Neem LSD mee
Nee, niet de geestverruimende drug. De afkorting staat voor luisteren, samenvatten en doorvragen. Als coach luister je vooral en stel je gerichte vragen om de ander zelf tot een oplossing te laten komen. Tussendoor vat je samen om zeker te weten dat je goed begrijpt wat de ander vertelt.
8. Begeleid de ander bij het maken van keuzes
Worstelt de ander bij het maken van een belangrijke keuze? Maak nooit de keuze voor de ander, maar verken beide opties en laat de ander kiezen. Bijvoorbeeld door de coachee de voors en tegensop een rij te laten zetten. Of door een munt op te gooien en net voordat je de uitkomst laat zien ‘Wat hoop je dat het wordt?’ te vragen.
9. Er zijn meerdere wegen naar Rome
Vertel niet te veel over hoe jij iets in het verleden aangepakt hebt, maar laat de gecoachte medewerker zijn eigen pad bewandelen. Jouw manier is misschien alweer achterhaald of helemaal niet van toepassing op deze situatie. Als je toch sturing wilt geven, doe dat dan in de vorm van een vraag: ‘Hoe zou het zijn om…?’. Op die manier houd je het gesprek open.
10. Gebruik de juiste communicatiestijl
Een gedrag- en communicatiestijl is iets heel persoonlijks. Sommige mensen houden ervan om alles tot in de puntjes uit te denken, anderen gaan het liefst zo snel mogelijk over tot actie. Het DISC-model biedt uitkomst om te achterhalen wat iemands voorkeuren zijn en je communicatie daar op aan te passen.
11. Blijf on-topic
Sommige mensen zullen enorm uitweiden en moeite hebben om bij het hoofdonderwerp te blijven. Als coach ben je een luisterend oor, maar het is ook je taak om dicht bij het doel van het gesprek te blijven. Wees daarom niet bang om de ander (op vriendelijke wijze) te onderbreken, samen te vatten en te vragen hoe dit in relatie staat tot het doel van het gesprek.
12. Niet te veel voorbereiding
Reageer vooral op de informatie en vragen die aangedragen worden. Gebruik het GROW-model als houvast voor het gesprek, maar bereid verder niet te veel voor. Je wilt namelijk voorkomen dat de ander jou volgt in het coachingsgesprek, terwijl het natuurlijk andersom hoort te zijn.
Coachende vaardigheden aanleren
Coachen is een vaardigheid die je kunt trainen. Word je enthousiast van het coachen van medewerkers en zou je hier graag meer over leren? Schrijf je dan in voor de training Coachend leidinggeven en leer alles over deze unieke vorm van leiderschap.
Coachend leidinggeven gaat verder dan alleen taakverdeling en een goede werksfeer. Het gaat over het ontwikkelen en goed benutten van de competenties van je medewerkers.
Ontdek de training