Communiceren doen we de hele dag door en toch slaan we de plank regelmatig mis. Hoe kan dat toch? En belangrijker, wat doe je eraan? In dit artikel vind je 6 tips én een gratis download zodat de communicatie op de werkvloer bij jullie organisatie direct beter wordt.
Inhoud
Communicatie verbeteren op de werkvloer
Hoe vaak gebeurt het dat jij en je collega’s langs elkaar heen praten? Dat je het gevoel hebt dat je tegen een muur praat of dat jullie allemaal hetzelfde horen en toch hele andere conclusies trekken? Waarschijnlijk heb je elke dag wel 1 voorbeeld van miscommunicatie. Vaak wordt dat snel opgelost, maar het kan ook gebeuren dat de samenwerking onder druk komt te staan of de sfeer verslechtert.
Effectieve werkcommunicatie
Wil je de communicatie verbeteren op de werkvloer? Dan is het goed om je te realiseren dat iedereen zijn eigen referentiekader, cultuur en opvoeding met zich meebrengt. Wat voor de één een grapje is, kan voor de ander een belediging zijn. Waar de een het heel normaal vindt om iets voor kennisgeving aan te nemen, kan de ander zich afgewezen voelen als er geen reactie komt. Het is dus belangrijk om voor ogen te houden dat er verschillen zijn tussen jou en anderen. Welke manier van communicatie het meest effectief is? Daar kun je goed achter komen met behulp van DISC. Daarmee krijg je inzicht in je eigen communicatiestijl en die van anderen.
En dan zijn er natuurlijk basisvaardigheden waarmee je de communicatie op de werkvloer kunt verbeteren, zoals luisteren, aandacht geven aan de ander, in het ‘hier en nu’ zijn en vragen durven stellen. Lees verder voor 6 tips om de communicatie te verbeteren op de werkvloer.
📕 Download onze praktische gids voor betere communicatie op het werk
6 tips voor een betere communicatie op de werkvloer
De communicatie verbeteren op de werkvloer moeilijk? Met deze 6 tips gaat het lukken.
Tip 1: Alles Navragen, Niets Aannemen (ANNA)
Deze tip gaat over het risico van aannames doen. Aannames leiden vaak tot misverstanden omdat ze gebaseerd zijn op onze eigen perspectieven en ervaringen. En die zijn anders dan die van anderen. Dit kun je vermijden door vragen te stellen voor verduidelijking. Je kunt ook checkvragen stellen: “begrijp ik het goed dat je…” of “bedoel je dat …?”
Tip 2: Niet Invullen Voor Een Ander (NIVEA)
Wil je de communicatie echt verbeteren op de werkvloer? Dan is dit misschien wel de beste tip. NIVEA helpt je eraan te herinneren dat je voorkomt dat je invult wat de ander denkt, voelt, bedoelt of vindt. Hoe je dat doet? Door open vragen te stellen en actief te luisteren en checkvragen te stellen.
Onze trainer Denise Rösken geeft je twee voorbeelden hoe zij NIVEA en ANNA toepast.
Tip 3: Open, Eerlijk, Nieuwsgierig (OEN)
- Open: sta open voor de mening en feedback van anderen.
- Eerlijk: wees eerlijk in je communicatie. Zeg wat je denkt en voelt.
- Nieuwsgierig: toon interesse en stel vragen om de ander beter te begrijpen.
Door OEN te gebruiken, stimuleer je een open houding. Het eerlijk delen van je eigen gedachten en gevoelens draagt bij aan wederzijds begrip en respect. Oprechte nieuwsgierigheid helpt om het perspectief en de gevoelens van de ander beter te begrijpen. Zo bouw je samen aan een betere communicatie op de werkvloer.
Tip 4: Opinies, Meningen, Adviezen (OMA)
- Oordelen uitstellen: Dit betekent dat je niet direct een oordeel vormt over wat de andere persoon zegt, maar eerst luistert en probeert te begrijpen.
- Mening voor je houden: Dit houdt in dat je jouw eigen mening of advies niet direct deelt, tenzij erom wordt gevraagd.
- Advies geven uitstellen: In plaats van direct oplossingen of advies aan te bieden, luister je eerst volledig naar de ander.
Dit helpt je om echt aanwezig te zijn in het gesprek en je volledig te richten op het begrijpen van de ander in plaats van direct te reageren vanuit jouw eigen aannames, mening of perspectief. Dit helpt voor een empathischer en effectievere communicatie en daarmee een betere communicatie op de werkvloer.
Tip 5: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen (LSD)
- Luisteren: Actief en aandachtig luisteren naar wat de ander zegt zonder direct te reageren of je eigen interpretatie te geven.
- Samenvatten: Na het luisteren, geef een korte samenvatting van wat je hebt gehoord om te bevestigen dat je de ander correct hebt begrepen.
- Doorvragen: Stel verdere vragen om meer duidelijkheid of diepgang te krijgen over wat de ander heeft gedeeld.
De LSD-techniek helpt om echt te begrijpen wat de ander wil overbrengen. Je toont aan dat je aandacht hebt en geïnteresseerd bent in de ander. Dit helpt misverstanden en conflicten te voorkomen of op te lossen.
Tip 6: Denk in Kwaliteiten (DIK)
Het kwam al eerder aan bod: iedereen is anders en is dus ook goed in verschillende dingen. Wil je beter leren communiceren, dan helpt het om vooral te letten op wat iemand goed kan in plaats van wat iemand níet goed kan. Wat hier ook goed in past is vooral kijken naar wat goed ging en eventueel naar wat beter kan maar niet te focussen op wat er misging. Denk ook aan feedback geven.
Communicatie op de werkvloer verbeteren met de EHBC-poster
Met bovenstaande 6 tips wordt communiceren op de werkvloer leuker, makkelijker én efficiënter. En met deze gratis poster heeft iedereen altijd alle tips bij de hand (hang de poster op plekken waar veel met elkaar gepraat wordt, zoals bij het koffiezetapparaat, overlegplekken en vergaderruimtes).
Download hier de gratis poster met de 6 ezelsbruggetjes voor een betere communicatie op de werkvloer.
Meer leren?
Wil je jezelf ontwikkelen en nog veel meer leren over communiceren op de werkvloer? Dan is de cursus Effectief communiceren op de werkvloer echt iets voor jou. Je krijgt inzicht in je eigen communicatie en dat van anderen, je gaat aan de slag met sociale vaardigheden en je leert effectiever communiceren met anderen.
In de training Persoonlijke effectiviteit leer je hoe je voor jezelf kunt opkomen en je uit te spreken. In een veilige omgeving oefen je met feedback geven en ontvangen en leer je assertiever te worden. Na de training sta je sterker in je schoenen en werk je beter samen in een team.
Twijfel je welke training het beste past bij jouw leerwens? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend studieadvies. Dit kan via advies@imkopleidingen.nl of 0172 – 42 34 56.
Wil je de communicatie op je werk verbeteren? In deze whitepaper delen we praktische tips en tricks om direct mee aan de slag te gaan.
Download whitepaperVeel gestelde vragen over communicatie op de werkvloer
Kan ik een training volgen om beter te leren communiceren op de werkvloer?
Een training is een goede manier om nieuwe vaardigheden op te doen en in een veilige omgeving te oefenen met wat je geleerd hebt. Bijvoorbeeld de cursus Effectief communiceren op de werkvloer is een aanrader of de training Persoonlijke effectiviteit.
Is beter communiceren te leren?
Iedereen kan beter leren communiceren. Met de juiste tools en inzicht in je eigen en elkaars gedrag is het vooral een kwestie van doen. Door veel te oefenen en feedback te vragen zul je zien dat de communicatie op de werkvloer steeds beter wordt.
Waarom is het belangrijk om beter te communiceren op de werkvloer?
Bedrijven en organisaties bestaan uit mensen. Allemaal verschillende mensen met verschillende achtergronden, culturen, waarden en normen. Binnen organisaties moeten mensen samenwerken om resultaten te halen. Een goede en efficiënte communicatie op de werkvloer is daarbij essentieel.