Monteurs moeten allerlei vaardigheden bezitten. Ze moeten expert in hun vak zijn, probleemoplossend te werk gaan, veilig werken en georganiseerd blijven. Helaas wordt het ontwikkelen van goede communicatieve vaardigheden weleens vergeten. Terwijl ze juist zoveel kunnen opleveren!
Inhoud
Voordelen van goede communicatie bij monteurs
1. Gezicht van de organisatie
Als monteur ben je vaak de eerste medewerker die een klant te zien krijgt. Vooraf is er alleen telefonisch of digitaal contact geweest met het hoofdkantoor. Als monteur word je daardoor al snel gezien als het gezicht van de organisatie. Door een goede indruk achter te laten, ontstaat een positief beeld over de organisatie als geheel.
2. Expert zijn én uitstralen
Een klant is pas echt tevreden als hij denkt ‘dat was een goede monteur!’ – of alles nu opgelost is of niet. Duidelijke en zelfverzekerde communicatie kweekt vertrouwen. Een onzekere uitstraling en vage communicatie zorgt juist voor twijfel in je kunnen als monteur, zelfs als je je werk verder perfect uitvoert.
3. Verbeter de samenwerking onderling
Werk je samen met een collega? Effectief communiceren verbetert de samenwerking. Door goed naar de ander te luisteren en duidelijk te communiceren, zullen jullie sneller, met minder fouten én plezierig samenwerken.
4. Upselling
Luister goed naar de klant, vraag door en ontdek zo extra verkoopkansen. Kom je bijvoorbeeld voor een inspectie van de boiler en stelt de klant vragen over de installatie van een warmtepomp? Neem dat dan niet alleen voor kennis aan, maar vraag door, deel informatie en geef aan dat jullie sinds kort ook warmtepompen installeren.
5. Klanttevredenheid verhogen
Door verwachtingen te overtreffen zorg je er niet alleen voor dat klanten terugkomen, maar ook dat ze in hun netwerk vertellen over hun positieve ervaring. Doe een stapje extra en laat bijvoorbeeld zien met welke instelling een klant energie kan besparen of vertel over een nieuwe toffe feature in de app.
6. Minder fouten en ongelukken
Goede communicatie zorgt niet alleen voor terugkerende klanten, goede referenties en meer omzet, maar ook voor een veilige werkomgeving. Voor een monteur zit een (elektrisch) ongelukje in een klein hoekje. Door duidelijk te communiceren met collega’s en klanten verklein je de kans dat ze zich voordoen.
Welke vaardigheden zijn belangrijk?
Sommige monteurs beschikken van nature over uitstekende communicatieve vaardigheden. Anderen moeten ze eerst ontwikkelen of verfijnen. Vooral deze skills zijn van belang:
- Duidelijke en eenvoudige communicatie: Uitleggen op het niveau van de klant is een vaardigheid die vaak vergeten wordt. Want voor jou als doorgewinterde monteur is de klus zo klaar als een klontje, maar voor klanten is het wellicht allemaal nieuw en spannend.
- Actief luisteren en doorvragen: Luister niet alleen naar het verhaal van de klant, maar ook naar de vraag achter de vraag. Alleen zo ontrafel je het complete probleem en kun je een passende oplossing bieden.
- Non-verbale communicatie: Komt je boodschap overeen met je houding? Goede communicatie bestaat voor 55% uit lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen. Verre van onbelangrijk dus!
- Probleemoplossend communiceren: Denk niet in problemen en schiet niet in de verdediging. Denk en communiceer in mogelijkheden en kansen om de klant zo goed mogelijk bij zijn probleem te helpen.
- Flexibele communicatiestijlen: Als monteur ontmoet je mensen uit verschillende generaties, culturen en achtergronden. Door je communicatiestijl en boodschap daarop af te stemmen, ontstaat er meer begrip en vertrouwen.
- Schrijfvaardigheid: Moet je regelmatig wat opschrijven of uittypen voor klanten? Wanneer je communicatie vol spelfouten staat, zul je minder serieus genomen worden.
Vaardigheden ontwikkelen als monteur
Overtuigd van de voordelen? Ontwikkel je vaardigheden! Leer hoe je als (service)monteur professionele service kunt bieden aan je klanten en hoe je zo klantgericht mogelijk kunt handelen tijdens de training De monteur als ambassadeur.
Leer hoe je als monteur professionele service kunt bieden aan je klanten en hoe je zo klantgericht mogelijk kunt handelen.
Ontdek de training