Goed leiderschap is altijd in beweging. De kwaliteiten die twintig jaar geleden voor leidinggevenden onmisbaar waren, zijn dat nu al lang niet meer. Welke eigenschappen zijn vandaag de dag wél belangrijk?
Leidinggeven en verandering
Als leidinggevende ben je verantwoordelijk voor het resultaat van een team. Je moet zorgen dat het werk gedaan wordt en van goede kwaliteit is. Dat klinkt makkelijker dan het is.
Als leidinggevende ben je namelijk niet alleen iemand die het werk verdeeld, maar eigenlijk ook:
- Werkbegeleider
- Loopbaanbegeleider
- Coach
- Een luisterend oor
- Motivator
- Mediator
- en nog veel meer…
Bovendien is de moderne werkvloer continu in ontwikkeling. Door nieuwe technologieën, automatisering en robotisering verandert het werk dat door medewerkers uitgevoerd wordt.
Maar ook de behoeften van medewerkers veranderen. Waar medewerkers vroeger een ‘baan voor het leven’ zochten bij een bedrijf, heeft de nieuwe generatie veel meer behoefte aan flexibiliteit en een goede werk-privé balans.
Om dit allemaal in goede banen te leiden zijn specifieke vaardigheden en kwaliteiten nodig.
📂 Download onze praktische gids voor de startende leidinggevende
Essentiële kwaliteiten voor de leidinggevende
Welke kwaliteiten heeft de leidinggevende van nu nodig?
1. Constructieve feedback geven en vragen
Delegeer taken en geef opbouwende feedback zodat medewerkers zichzelf kunnen verbeteren en nog beter kunnen worden in hun werk. Vraag ook feedback terug om zelf te groeien en pas je gedrag aan op basis van de ontvangen feedback. Als je bijvoorbeeld hoort dat je medewerkers het fijn vinden als je ze meer op de hoogte houdt van de recente ontwikkelingen, dan kun je één keer per week tijdens een kort overleg de laatste stand van zaken bespreken.
2. Echt luisteren
Luister echt naar wat er gezegd wordt en probeer te begrijpen. Hoe vaak komt het voor dat mensen niet echt luisteren, maar aan het wachten zijn totdat ze zelf kunnen praten? Als een medewerker bijvoorbeeld bij je komt met gemopper over het werken met invalkrachten, vraag dan eerst door naar waar hij precies tegenaan loopt in plaats van direct met je eigen oplossing klaar te staan.
3. Stel open vragen
Stel open vragen, vrij van veroordelingen en aannames. Stel bijvoorbeeld de vraag: “Hoe gaat het werken met de nieuwe machine?” In plaats van “Heb je problemen met het werken met de nieuwe machine?“ De eerste vraag laat de medewerker nadenken over het werk. De tweede vraag laat de medewerker stilstaan bij de eventuele problemen.
4. Experimenteren
Experimenteer en stimuleer je team dat ook te doen. Probeer nieuwe processen en werkwijzen uit om te kijken of het efficiënter en beter kan. Denk dan niet alleen aan het aanschaffen van de allernieuwste apparatuur, maar ook bijvoorbeeld aan het magazijn herinrichten zodat het efficiënter werkt.
5. Fouten maken
Niet alle experimenten hebben een positieve uitkomst. Fouten maken hoort erbij en van fouten kun je leren. Je leert wat je beter niet kunt doen en bedenkt manieren hoe het de volgende keer beter kan. Zie fouten maken daarom ook niet als falen, maar als leermomenten. Voor je team en voor jezelf.
6. Het proces
Concentreer je niet op het uiteindelijke resultaat, maar op het proces. Veranderingen gaan niet zonder slag of stoot. Er zijn bijvoorbeeld maar weinig mensen die staan te springen om een reorganisatie. Zie de worsteling en de weerstand als iets wat samengaat met groei. Denk niet: “Het is niet gelukt”, maar “Het is nog niet gelukt.” Dan straal je dit ook uit naar je medewerkers. ‘Goed zijn in iedere dag samen beter worden’.
7. Vertrouwen
Geef vertrouwen aan je team. Maak je verwachtingen duidelijk en vertrouw erop dat jouw medewerkers de resultaten behalen zonder dat jij er bovenop zit. Jouw taak is ze te faciliteren, zodat zij hun werk op de best mogelijke manier kunnen doen. En als jij je medewerkers vertrouwt en dit uitstraalt, krijgen zij ook meer vertrouwen in hun eigen kunnen.
8. Medewerkers ontwikkelen
Kijk naar de potentiële groei in jouw medewerkers. Hoe zouden zij, met de juiste toewijding, inspanning en training, kunnen presteren? Welke kwaliteiten worden nu nog niet benut, maar zitten er wel in? Geef ze de mogelijkheid deze kwaliteiten verder te ontwikkelen. En als zij zich verder ontwikkelen, merk dit op en spreek je waardering uit. Zo voelen zij zich meer gewaardeerd en gezien en zullen zij beter presteren.
9. Blijf jezelf ontwikkelen
Ook jij als leidinggevende kan jezelf verbeteren en blijven leren. Door trainingen en opleidingen te volgen, krijg je nieuwe inzichten in hoe het nog beter kan. Daarnaast laat je zien aan je team dat ook jij niet uitgeleerd bent en dat leren belangrijk is.
Eerste Hulp bij Groei en Ontwikkeling
De nieuwe manier van leidinggeven heeft alles te maken met groei en ontwikkeling. Je team helpen ontwikkelen, de organisatie laten ontwikkelen en niet te vergeten, jezelf ontwikkelen. En laten wij, bij IMK Opleidingen, nu net expert zijn op het gebied van groei en ontwikkeling.
IMK Opleidingen heeft een breed aanbod om jou verder te helpen groeien als leidinggevende. Denk bijvoorbeeld aan de training Praktisch leidinggeven op de werkvloer waar het leidinggeven per situatie en persoon centraal staat. Als je leidinggevende in een kantooromgeving bent, past de training training De effectieve teamleider wellicht beter bij jouw wensen. Geef je leiding aan professionals? Ook daar hebben we een training voor.
Lees verder: Jezelf ontwikkelen als leidinggevende: Welke training past bij jou?
Wil je verder groeien en advies over welke training het beste bij je past? Kijk gerust op de website of neem contact op met een van onze studieadviseurs via 0172 – 42 34 56.
Start je binnenkort in een leidinggevende functie? Of ben je benieuwd of leidinggeven bij jou past? Bereid je voor met deze whitepaper.
Download whitepaper