Schriftelijk communiceren wordt steeds makkelijker, nu je telefoon en laptop meedenken over de juiste schrijfwijze en zelfs suggesties doen voor wat je volgende woord gaat zijn. Toch blijft het een uitdaging hoe je een goede tekst neerzet. Wij krijgen hier regelmatig vragen over. Drie daarvan hebben we voorgelegd aan onze trainer Schriftelijke communicatie, Denise Rösken.
Delete
Bij het schrijven van een email gebruik ik wel honderd keer de deleteknop. Er verschijnen zinnen op het scherm en dan haal ik ze weer weg. Zo duurt het schrijven van een mail heel lang. Wat kan ik hieraan doen?
Met vriendelijke groet,
Rosanne
Wat ik hieruit lees is dat je zeer kritisch bent op je tekst. Het voordeel daarvan is dat de zinnen die het scherm halen, weloverwogen en goed geformuleerd zijn. Maar ik kan me voorstellen dat je graag sneller een bericht zou willen maken. Ik heb drie tips voor je:
- Het hoeft niet in één keer goed te zijn. Je kunt het altijd later nog verbeteren.
- Bewaar verschillende versies van een tekst, want soms blijkt die ene zin toch de beste te zijn en kun je hem makkelijk terugzoeken.
- Leg de tekst even weg en lees hem later met een frisse blik nog eens door.
Helder zakelijk schrijven
Ik zou graag mijn professionele houding en expertise op een zakelijke manier in mijn correspondentie terug willen laten komen, zodat mijn bericht wordt geapprecieerd en het belang ervan wordt onderstreept en het gewicht door ontvanger wordt onderkend. Kunt u mij verder helpen met mogelijke feedback zodat ik mijn correspondentie naar een hoger niveau kan tillen?
Hoogachtend,
Adriaan
We verwarren vaak zakelijk schrijven met wollig schrijven. Ik snap dat je graag laat zien dat je kennis en ervaring hebt. Als je maar genoeg moeilijke woorden, lange zinnen en lastige constructies gebruikt, kom je professioneel over. Dat is een misverstand!
Vaak gaat het gebruiken van jargon en lange zinnen ten koste van de leesbaarheid. Daardoor gaat je boodschap sneller verloren. Gebruik dus kortere zinnen en vermijd jargon. Schrijf zoals je in het dagelijks leven praat. Succes met toepassen Adriaan!
Taalvoutenangst
Ik ben slecht in taal en bang om veel taalfouten te maken. Dat staat niet proffessioneel. Wat kan ik doen om dit te voorkomen?
Groeten,
Pim
De een heeft een automatisch taalgevoel en kan blindelings alle taalfouten uit een tekst halen. De ander heeft hier meer moeite mee en ziet het gewoon niet. Enkele tips voor jou:
- Gebruik de spellingscontrole en de grammaticacontrole in Outlook en Word.
- Twijfel je? Google is je beste vriend.
- Kom je er niet uit? Herschrijf je zin zodat je het moeilijke woord niet hoeft te gebruiken.
- Laat jouw tekst nalezen door een collega die goed is in taal.
Aan de slag
Heb je behoefte aan meer? Volg dan onze Opfriscursus Nederlands Schrijven. Hier worden de regels van de Nederlandse taal opgehaald en weet je weer hoe het zit met bijvoorbeeld ’t Kofschip.
Stond jouw vraag er niet tussen en wil je jouw schriftelijke communicatie verbeteren? Schrijf je in voor de training Schriftelijke communicatie en krijg allemaal tips en trics zodat jij jouw teksten goed leesbaar en helder op het scherm krijgt.