13 augustus 2024

Als HR-professional heb je meerdere petten op en heb je verschillende ‘klanten’: de manager, de medewerker, de OR en bijvoorbeeld een Raad van Toezicht. Je krijgt te maken met allerlei verschillende onderwerpen. In dit artikel delen we tips om je expertise te ontwikkelen en te laten zien.  

Hoe ver reikt je expertise? 

Als HR-professional moet je veel weten. Maar je kunt  natuurlijk nooit een expert zijn op alle deelonderwerpen waar je mee te maken krijgt. En dat is ook niet nodig.  

Waar het om gaat, is dat je de vaardigheden hebt om nieuwe informatie snel eigen te maken, een visie of standpunt te ontwikkelen en te weten waar je extra informatie kunt vinden of wie je moet bijschakelen. Maar je expertise reikt verder dan dat. Je moet ook helder kunnen communiceren, presenteren en verbinding kunnen maken. Dat is nogal wat! 

Voorbeeld uit de praktijk 

Dat is ook de ervaring van een van onze deelnemers van de opleiding Human Resource Management B. Zij was net gestart als HR-adviseur bij een nieuwe werkgever. De eerste uitdaging diende zich al snel aan: de Ondernemingsraad (OR) wilde haar visie horen over een nieuw personeelsbeleid.  

Haar inhoudelijke kennis van de organisatie, of de inhoud van het personeelsbeleid, was zeker niet up-to-date. Ze werkte er immers net. Toch lukte het haar om haar expertise te laten zien, doordat ze zich realiseerde dat haar rol verderging dan alleen het verstrekken van informatie. Ze sprak over de balans tussen de wensen van medewerkers en de strategische doelen van het bedrijf. Ze wist helder beide perspectieven te belichten en zo een brug te slaan tussen de belangen en standpunten van management en de OR.  

Het belang van het tonen van je expertise 

Als HR-professional vervul je een vitale rol binnen de organisatie. Je bent de schakel tussen medewerkers en management, de bemiddelaar bij conflicten, en de expert in arbeidswetgeving en personeelsbeleid. Het tonen van jouw expertise is niet alleen essentieel voor je eigen carrièreontwikkeling, maar ook voor het succes en welzijn van de organisatie. Waarom is het zo belangrijk om je expertise te tonen? 

  • Vertrouwen en geloofwaardigheid: medewerkers en management vertrouwen op jouw kennis en advies. Door je expertise te tonen, bouw je geloofwaardigheid op en versterk je het vertrouwen in jouw rol. 
  • Effectieve oplossingen: deskundigheid stelt je in staat om effectieve en duurzame oplossingen te bieden voor uiteenlopende HR-kwesties, van juridische zaken tot teamdynamiek. 
  • Strategische bijdragen: door je kennis en inzichten kun je bijdragen aan de strategische doelen van de organisatie, bijvoorbeeld door talentmanagement en personeelsplanning. 

Onderhouden, ontwikkelen en tonen van je expertise 

Als vakprofessional wil je je expertise niet alleen onderhouden, maar ook blijven ontwikkelen. 

1. Investeer in je professionele ontwikkeling

Kennis en vaardigheden opdoen kan via het volgen van opleidingen, trainingen, workshops en masterclasses. Denk aan cursussen in arbeidsrecht, talentmanagement en leiderschapsontwikkeling en andere onderwerpen waar jij mee te maken krijgt tijdens je werk. Boeken en podcasts zijn ook een goede manier om bij te blijven en je kennis te vergroten. 

2. Bouw een sterk netwerk

Verbind je met andere HR-professionals, zowel binnen als buiten je organisatie. Neem deel aan HR-netwerkbijeenkomsten, conferenties en workshops. Ook LinkedIn of andere online platforms bieden je veel mogelijkheden om vakgenoten te ontmoeten en nieuwe kennis op te doen. 

3. Deel je kennis en ervaringen

Positioneer jezelf als een expert door regelmatig je inzichten en kennis te delen. Dit kan door presentaties te geven, artikelen te schrijven, of bij te dragen aan interne nieuwsbrieven. Start een HR-blog of schrijf voor vakbladen. Je kunt ook presentaties geven over actuele HR-thema’s tijdens MT-vergaderingen, afdelingsdagen of teamoverleggen. 

4. Wees proactief in je rol

Anticipeer op mogelijke problemen en bied proactief oplossingen. Toon initiatief door bijvoorbeeld nieuw HR-beleid te ontwikkelen waarmee je de organisatie vooruit helpt. Denk aan een onboarding, opleidingsplannen, en een beoordelingssystematiek.

5. Verbeter je communicatievaardigheden

Goede communicatie is cruciaal voor een HR-professional. Werk aan je communicatieve vaardigheden zoals LSD, OMA en NIVEA. Je kunt je ook eens verdiepen in coaching, mediation en conflictoplossing

6. Blijf up-to-date met wet- en regelgeving

Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen in arbeidswetgeving en HR-trends. Dit stelt je in staat om juridisch advies te geven en beleidsaanpassingen door te voeren die voldoen aan de wet. 

Abonneer je op nieuwsbrieven en volg webinars over nieuwe wet- en regelgeving.

7. Geef toe dat je iets niet weet

Niemand weet alles. Ken de grenzen van jouw expertise en zeg het als je iets niet weet of onvoldoende op de hoogte bent. Het is krachtiger om ergens op terug te komen dan om te doen alsof en te gokken wat het zal zijn.  

Leren en ontwikkelen 

Elke uitdaging biedt een kans om je expertise te laten zien. Of het nu gaat om het bemiddelen van een conflict, het ondersteunen van een medewerker, of het adviseren van een manager, je rol als HR-professional is cruciaal. Je bent de brug tussen verschillende belangen en zorgt ervoor dat iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt. 

Door actief te investeren in je kennis, je netwerk te versterken, en je vaardigheden aan te scherpen, bouw je niet alleen aan je eigen carrière, maar draag je ook bij aan het succes van de organisatie. Onze (HR)-opleidingen, trainingen en cursussen kunnen je daarbij helpen! 

IMK Opleidingen biedt diverse praktijkgerichte HR-trainingen, cursussen en opleidingen aan, waarmee je jouw vaardigheden verder kunt ontwikkelen.

Ontdek het aanbod
7 redenen waarom jij als HR-medewerker zo onmisbaar bent - IMK Opleidingen