Sommige magazijnmedewerkers zijn wel vijftien jaar ouder dan Annelies. Als jonge teamleider gaat ze confrontaties het liefst uit de weg. Ze vindt het erg lastig om de oudere medewerkers aan te spreken op hun gedrag. Soms kan ze er niet omheen en moet ze echt ingrijpen. Maar zodra ze een gesprek begint, krijgt ze een stevig weerwoord. Bovendien verzieken boze blikken en geroddel de sfeer.
Genegeerd
Laatst lag er oud verpakkingsmateriaal in een gangpad en ze vroeg een medewerker dit op te ruimen. Die liep haar in eerste instantie straal voorbij, hij deed alsof hij haar niet hoorde. Annelies riep hem bij zich en herhaalde haar vraag. De collega beet haar toe dat hij geen schoonmaker is, dit behoorde niet tot zijn taken. Annelies kreeg een kleur en wist niet goed hoe te reageren. Uiteindelijk heeft ze het toen zelf maar opgeruimd.
Aardig of duidelijk?
Ze vertelde dit verhaal aan trainer Han Vossen tijdens een van onze leiderschapstrainingen en het kwam hem maar al te bekend voor. Han: “Hier lopen ontzettend veel beginnend leidinggevenden tegenaan die zijn doorgegroeid binnen de eigen afdeling. Zeker als ze ook nog jong zijn. Ze willen aardig gevonden worden en zijn daardoor niet duidelijk genoeg. Zo ook bij Annelies: medewerkers ondermijnen haar gezag en werken haar tegen.”
“Jij hebt de leiding”
“Ik zei tegen haar: Je zal je naar de medewerkers krachtiger en overtuigender moeten uitspreken. Jij hebt de leiding. Positioneer je ook zo. Je bent niet voor niets leidinggevende geworden; de directie ziet iets in jou. Ga uit van je eigen expertise en talenten en spreek je duidelijk uit. Ook als dit betekent dat ze je minder aardig gaan vinden.”
Leid de weg
“Aardig gevonden worden is niet belangrijk, hoewel duidelijk zijn op vriendelijke toon ook goed mogelijk is. Jouw taak is het om het team te leiden. Zonder acceptatie van je team kan je hoog en laag springen, maar dan krijg je niet veel voor elkaar. Laat iedereen inzien dat jullie voor hetzelfde doel aan het werk zijn en dat jij het beste uit de medewerkers en het team wil halen.”
Zelfverzekerder
Annelies is hiermee aan de slag gegaan. Ze vond het doodeng, maar er móést iets veranderen en dus kwam ze er niet langer onderuit. Tijdens de training heeft ze uitgeprobeerd wat ze een volgende keer zou zeggen en vooral ook op welke manier. Twee weken later vertelde ze dat het met vallen en opstaan beter gaat. Het heeft tijd nodig, maar ze voelt zich steeds zelfverzekerder en merkt dat dit een positief effect heeft op haar team en op de sfeer.
Wil jij jezelf ontwikkelen als leidinggevende of manager? Of is een leiderschapstraining iets voor één van je collega’s? Onze training Praktisch leidinggeven op de werkvloer is er speciaal voor vakmensen die graag hun leiderschapskwaliteiten willen verbeteren. Is het in jouw vak belangrijk dat je mensen op afstand kunt aansturen? Dan is de training Leidinggeven op afstand iets voor jou. Heb je te maken met meerdere generaties of culturen op jouw werkvloer? Kijk eens bij de training Leidinggeven aan verschillende generaties en culturen. Wil je meer de diepte in? Dan is de opleiding met diploma Middle Management A iets voor jou.
Wil je meer weten over een training of opleiding? Bel met onze studieadviseurs via 0172 – 42 34 56. Zij helpen jou graag.