Het werven van nieuwe medewerkers is geen gemakkelijke taak in de huidige arbeidsmarkt. Maar met een goede voorbereiding (samen met HR) en een zorgvuldige procedure heb je de kans om je als werkgever te onderscheiden. Als manager kun je hierin een krachtige rol innemen zodat de kans op succes vele malen groter wordt om nieuwe medewerkers aan te nemen én te behouden.
Nieuwe medewerkers werven met jullie merk als werkgever
Als werkgever wil je je zo goed mogelijk “verkopen”. Jullie werkgeversmerk (ook wel employers brand) gaat over wat je een medewerker te bieden hebt. Het kan helpen om in kaart te brengen wat jullie als werkgever bieden en waar jullie voor staan. Vervolgens kijk je wat jij persoonlijk – als manager – te bieden hebt. Zo kun je een allround beeld geven aan nieuwe medewerkers. Stel jezelf eens de volgende vragen:
Wat hebben jullie als werkgever te bieden?
- Hoe staat het bijvoorbeeld met de organisatiecultuur en hoe houd je die in stand?
- Wat zijn de mogelijkheden voor opleiding en ontwikkeling binnen jullie bedrijf?
- Welke doorgroeimogelijkheden zijn er?
- Hoe gaan jullie om met de balans tussen werk en privé?
- Welke arbeidsvoorwaarden zijn er buiten de standaard CAO-voorwaarden?
- Wat is jullie beleid rondom duurzaamheid, maatschappelijke betrokkenheid en goed werkgeverschap?
Wat heb jij als manager te bieden?
- Wat is jouw stijl als leidinggevende? In dit artikel lees je over de verschillende leiderschapsstijlen en kom je erachter welke stijl jij hebt.
- Hoe ziet het team of afdeling eruit waarin de nieuwe medewerker gaat werken?
- Hoe gaan de collega’s met elkaar om?
- Wil je iemand die lijkt op de andere teamleden of wil je juist iemand met een andere stijl?
Het is belangrijk om helder te hebben waarnaar je op zoek bent maar ook wat je daarin te bieden hebt. Wees daarover open en eerlijk tijdens de sollicitatiegesprekken. Want als de werkelijkheid niet strookt met de praktijk, is die nieuwe collega zo weer vertrokken.
Instrumenten voor de werving van nieuwe medewerkers
Om medewerkers te werven kun je als manager veel doen. We noemen een paar voorbeelden van instrumenten die je kunt inzetten:
1. Meelopen:
Geef een nieuwe medewerker de kans om een dag(deel) mee te lopen op het werk zodat hij of zij een goed beeld krijgt van de organisatie, het werk en het team. Op die manier bied je openheid van zaken en je geeft het team ook de gelegenheid om zich een beeld te vormen en input te geven.
2. Video:
Als meelopen op de werkvloer niet eenvoudig te regelen is, kun je ook denken aan een video waarin collega’s zich voorstellen en waarin de kandidaat wordt meegenomen in een werkdag of -week.
3. Gesprek met collega’s:
Tijdens de selectieperiode kun je de kandidaat ook in gesprek laten gaan met directe collega’s. Zo krijgt de kandidaat een beter beeld van het team en de cultuur en het team krijgt inspraak. Je kunt ook iemand van een andere afdeling met de kandidaat laten praten voor een meer allround beeld.
4. Onboarding:
Het werven van medewerkers en het selectieproces stopt niet op de eerste werkdag. Om een medewerker te binden is de eerste periode na de indiensttreding cruciaal. Zorg ervoor dat alle werkmiddelen op orde zijn (denk aan toegangspasjes, werkkleding, laptop, telefoon, instructies etc.) en dat het helder is waar de nieuwe medewerker terecht kan met vragen. Overweeg om de medewerker te koppelen aan een buddy zodat hij of zij altijd een aanspreekpunt heeft voor vragen over het werk maar ook over allerlei procedures en processen. Dat kan variëren van “hoe vraag ik een vrije dag aan” en “hoe doen jullie het met de lunch” tot “hoe gaan jullie met elkaar om als er iets speelt”?
5. Maak gebruik van social media:
Deel de vacature op jouw eigen persoonlijke manier. LinkedIn leent zich daar goed voor, maar vergeet ook de meer informele kanalen niet. Op TikTok kun je met een grappig kort filmpje laten zien dat je een vacature hebt. Op Instagram kun je met foto’s een story laten zien waarin je meer vertelt over jullie bedrijf en de vacature of je maakt een reel met het team. Hoe persoonlijker, hoe beter! Zo hebben we bij IMK Opleidingen toen onze stagiair Michelle (nu marketing medewerker) deze video gemaakt om haar opvolger te werven.
En Junis Kinderopvang zocht via deze originele manier een nieuwe senior marketingadviseur.
Wat je steeds meer ziet, is dat niet alleen de sollicitant moet laten zien dat hij de juiste kandidaat is, ook de werkgever moet zich verkopen. Een krappe arbeidsmarkt vraagt om meer, dat is inmiddels wel duidelijk. Lees ook eens hoe Kim van Alphen, HR adviseur, het aanpakt.
Meer leren over het werven van personeel?
Werving en selectie is een belangrijk onderwerp voor de meeste bedrijven. Daarom ontwikkelden we meerdere trainingen. De opleiding Middle Management A is een opleiding voor vakspecialisten die zijn doorgegroeid naar een managersfunctie. Naast onderwerpen als communicatie en leiderschap komt ook werving en selectie uitgebreid aan de orde.
Voor HRM’ers bieden we een vergelijkbare opleiding aan: Human Resource Management A waarin werving en selectie aan bod komt in de module Effectieve inzet van personeelsinstrumenten.
Werk je in de retail? Dan is de training Praktisch P&O voor de winkelmanager echt iets voor jou. Tijdens deze training ontvang je de belangrijkste handvatten voor een helder personeelsbeleid die je direct kunt toepassen.
Deze bovenstaande trainingen en opleidingen zijn te volgen met € 1.000 STAP-budget.
Wil je advies over welke trainingen het beste bij jullie situatie passen of ben je op zoek naar meer informatie? Kijk op onze website voor de mogelijkheden of neem contact op met onze studieadviseurs via 0172 – 42 34 56 of advies@imkopleidingen.nl.
Meest gestelde vragen over jouw rol als manager bij de werving van medewerkers
Wat is mijn rol als manager tijdens een sollicitatiegesprek?
Als manager heb je een belangrijke rol in de wervingsprocedure. Je bent meestal een van de eersten die de kandidaat spreekt als hij of zij is uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Jij bent op dat moment (samen met HR of de recruiter) het visitekaartje.
Welke invloed kan ik als manager uitoefenen op het aantrekken van nieuwe medewerkers?
Als manager heb je invloed op het ontwikkelen en uitdragen van jullie employers brand (werkgeversmerk). Ook heb je natuurlijk invloed op het selecteren van de juiste kandidaat. Weet waarnaar je op zoek bent en wees kritisch op zowel de kandidaat als op jullie eigen employers brand.
Hoe kritisch kan ik als manager nog zijn in een krappe arbeidsmarkt?
In een krappe arbeidsmarkt is het als manager belangrijk om én het team of de afdeling op peil te houden, maar ook om kritisch te blijven op de geschiktheid van de kandidaat. Je wilt niet dat een nieuwe medewerker al snel weer vertrekt omdat hij of zij niet bij het team past of dat het werk hem of haar niet goed ligt.