We weten allemaal dat betrokken blijven bij je medewerkers belangrijk is in tijden van crisis. Maar nu iedereen vanuit huis werkt is het lastig om erachter te komen wat er speelt in je organisatie of team. Gelukkig zijn er meerdere digitale manieren om de tevredenheid bij je medewerkers te meten. Veel online feedbackinstrumenten zijn in verband met de coronacrisis nu gratis te gebruiken.
Wij zetten er vier voor jou op een rij:
1. De gratis corona check-in van Analitiqs
Met de check-in van Analitiqs stuur je een korte lijst van 5 vragen naar je medewerkers. Dit kan zo vaak als je wilt door middel van het versturen van een link in een e-mail. Dit zijn elke keer dezelfde vragen:
- Hoe voel je je vandaag?
- Hoe gaat het thuis en in je directe omgeving?
- Ben je tevreden over de communicatie rondom de coronacrisis?
- Zijn er zaken die je het werken lastig maken?
- Kunnen wij vanuit de organisatie nog iets doen om je te helpen?
De vragenlijst wordt anoniem ingevuld. Vervolgens krijg jij, als HR-manager, toegang tot een dashboard waar je de reacties kunt monitoren. De vragenlijst is in het Nederlands en Engels beschikbaar, het dashboard is alleen in het Nederlands. Analitiqs doet zelf ook onderzoek naar hoe het er bij ‘de gemiddelde Nederlander’ aan toe gaat, dit dashboard is te bekijken via de website.
2. Blijf in contact via Trindle
Via de Trindle app krijgen je medewerkers wekelijks 3 vragen die ze kunnen beantwoorden met smileys. Deze vragen gaan over verschillende thema’s: gevoel, cultuur, drijfveren, IQ en leren & ontwikkelen. Dit medewerkersonderzoek werkt via een app. Het resultaat wordt visueel weergegeven via de website of de app. Het geeft in één blik weer wat er speelt onder je medewerkers. Trindle is tijdelijk gratis te gebruiken.
3. Effectory Pulse metingen
Effectory ontwikkelde speciaal voor de coronacrisis een vragenset. Hun thema’s zijn:
- de communicatie vanuit de organisatie;
- het welzijn van de medewerker;
- werken op afstand;
- werkdruk en werkbeleving en
- nieuwe kansen voor de organisatie.
Voor de medewerkers in de zorg is een speciale vragenset. Je kunt wekelijks korte Pulse metingen doen. Hierdoor haal je gericht en snel feedback op bij je medewerkers. Deze informatie zie je terug in het dashboard. Let wel op: de tool wordt maar tot 1 mei gratis aangeboden.
4. Crisismonitor van 2daysmood
Deze crisismonitor van 2daysmood geeft inzicht in de factoren die voor jouw team of organisatie bepalend zijn, zoals welzijn, toewijding en vertrouwen. Je kan snel en continu feedback verzamelen via e-mail of de app. De crisismonitor bestaat uit een programma van 8 weken. In de eerste week wordt er een nulmeting gedaan, in week 2-4 worden de stemming en het effect gemonitord, net als in week 6-8. In week 5 wordt er een vergelijking gemaakt met week 1.
De vragen zijn tot stand gekomen na een uitgebreid wetenschappelijk onderzoek en zijn speciaal toegespitst op deze crisisperiode. De vragenlijst kost medewerkers weinig tijd en is geheel anoniem. De manager van het team heeft toegang tot het dashboard met de uitkomsten. Daarnaast krijgt het team ook wekelijks inzicht in het stemmingsrapport. Dit maakt het aansnijden van onderwerpen als werkgeluk en stress makkelijker.
Met één van deze vier online medewerkertevredenheidsonderzoeken kom jij er snel en eenvoudig achter wat er speelt bij je medewerkers. Daarnaast is het belangrijk om ook via (video)bellen contact te houden met je medewerkers. Bespreek wat je opvalt uit de resultaten van je medewerkersonderzoek en kijk waarmee je je medewerkers kan ondersteunen.