Gemotiveerde medewerkers zijn productiever, meer betrokken bij de organisatie en ze zorgen voor een goede werksfeer. Maar hoe zorg je als leidinggevende dat de motivatie hoog is en blijft? Ontdek wat er nodig is voor meer motivatie op de werkvloer en doe je voordeel met onze tips.
Inhoud
Wat is motivatie voor werk?
Motivatie is de drijfveer om uit bed te stappen en een productieve werkdag tegemoet te gaan. Je hebt zin om naar je werk te gaan!
Deze motivatie om te werken kan voortkomen uit verschillende zaken. Bijvoorbeeld de liefde voor het vak en de fijne werksfeer binnen het team, maar ook uit externe zaken zoals een goed salaris of erkenning. Dit wordt ook wel intrinsieke en extrinsieke motivatie genoemd.
Voorwaarden voor motivatie
De drie basisvoorwaarden van motivatie voor werk zijn: competentie, verbondenheid en autonomie. Ofwel: de juiste vaardigheden en kennis bezitten om je werk goed uit te voeren, je op je plek voelen binnen de organisatie en het team en voldoende zelfsturing ervaren binnen de werkzaamheden.
Daarnaast hebben de meeste medewerkers behoefte aan een bepaalde mate van ontwikkeling. Daarbij horen doorgroeimogelijkheden naar andere functies, maar ook het aanleren van nieuwe vaardigheden voor meer uitdaging en afwisseling in het werk.
Uitdagingen rondom motivatie op het werk
Medewerkers blijven gemotiveerd wanneer de voorwaarden rondom hun werkzaamheden goed blijven. Daar komt meer bij kijken dan je zou denken.
1. Logische werkwijze en nuttige taken
Niet is zo demotiverend als werk uitvoeren dat (voor jouw idee) nutteloos is. Medewerkers moeten overtuigd zijn van het belang van de taken en de werkwijze. Voor leidinggevenden is het daarom niet alleen belangrijk om uit te leggen hoe iets gedaan moet worden, maar zeker ook waarom.
2. Niveau van het werk
Het werk moet uitdagend zijn, maar niet te moeilijk. Die balans is persoonlijk en daarom soms lastig te vinden. Ook moet het niveau meegroeien met de medewerker. Wanneer je al jaren in dienst bent, is het niet motiverend om precies dezelfde taken uit te voeren als collega’s die aan het begin van hun carrière staan.
3. Ondersteunen of sturen
Effectieve leidinggevenden zijn flexibel in hun leiderschapsstijl. Situationeel leiderschap noem je dat ook wel. Nieuwe medewerkers hebben bijvoorbeeld meer sturing en instructies nodig, terwijl doorgewinterde specialisten vooral behoefte hebben aan autonomie en ondersteuning wanneer dat nodig is. Wanneer je de verkeerde stijl toepast, werkt dit demotiverend.
4. Sfeer in het team
Een negatieve (of zelfs onveilige) werksfeer zorgt ervoor dat mensen niet graag naar hun werk gaan. Zelfs al vinden ze de werkzaamheden geweldig.
5. Doorgroeimogelijkheden
Gebrek aan ontwikkeling is de belangrijkste reden dat vakmensen wisselen van werkgever. Of zelfs helemaal stoppen met hun vak. Wanneer vakmensen uitgedaagd worden en zichzelf persoonlijk en professioneel blijven ontwikkelen, zullen ze gemotiveerd blijven om in het vak én de organisatie blijven.
Verminderde motivatie herkennen
Bij medewerkers zonder motivatie is de kans groot dat ze het bedrijf gaan verlaten. Dat wil je als leidinggevende natuurlijk het liefst voorkomen. Zeker als de medewerker in kwestie van grote waarde is voor je team of organisatie.
Let daarom op de volgende signalen:
- Verminderde productiviteit – De kwaliteit van het werk wordt steeds minder of de kwantiteit wordt lager. De medewerker doet alleen het broodnodige en zet geen stap extra. Dit is de belangrijkste indicator van minder motivatie op het werk.
- Verminderde betrokkenheid – Een medewerker kwam bijvoorbeeld altijd met veel eigen ideeën en toonde betrokkenheid tijdens vergaderingen, maar houdt zich nu steeds meer afzijdig.
- Klagen, zeuren en roddelen – Verminderde motivatie leidt tot negatief gedrag. Wanneer iedereen het naar zijn zin heeft, komt dit minder snel voor.
- Vaker ziek melden – Iemand met veel motivatie zal zich na een nacht slecht slapen niet ziek melden. Uiteraard is het belangrijk om dit niet te verwarren met echt ziek zijn.
Tips om motivatie op de werkvloer te vergroten
1. Realistische werkdruk
Structureel te veel werk is niet fijn. Zorg daarom dat je je medewerkers niet meer taken geeft dan ze aankunnen. Maar ook niet te weinig, want de helft van de tijd zitten niksen werkt ook niet motiverend.
2. Geef autonomie waar mogelijk
Heeft een medewerker zijn taken onder de knie? Neem dan afstand en geef de ruimte om een eigen werkwijze te ontwikkelen. Houd de productiviteit in de gaten en stuur alleen bij wanneer deze omlaag gaat.
3. Blijf in gesprek
Eén keer per jaar een functioneringsgesprek voeren is niet meer van deze tijd. Door continu in gesprek te blijven en de juiste vragen te stellen, zullen medewerkers uit zichzelf aangeven wanneer de motivatie afneemt en waardoor het komt. Tijdens de training Beoordelings- en functioneringsgesprekken leer je hier alles over.
4. Wees niet zuinig met complimenten
Voor veel medewerkers is erkenning even belangrijk als salaris. Met een gemeend compliment kom je daarom al een heel eind. Dit kan een klein of groot compliment zijn. Bijvoorbeeld na het geven van een overtuigende presentatie bij een grote klant, maar ook wanneer je ziet dat een medewerker netjes werkt.
5. Verlaat de ivoren toren
Door jezelf de hele dag te barricaderen in je kantoor en af en toe een order uit te delen, heb je als leidinggevende geen idee hoe de sfeer op de werkvloer is. Positioneer jezelf daarom tussen je medewerkers, toon oprechte interesse en wees onderdeel van het team.
6. Monitor de productiviteit
Verminderde productiviteit is de belangrijkste aanwijzing dat iemand minder gemotiveerd is. Neem daarom in je werkwijze een manier op om de productiviteit te monitoren. Maak bijvoorbeeld elke week de balans op hoeveel installaties elke monteur uitgevoerd heeft. Neem daarbij ook steekproeven over de kwaliteit.
7. Zet de juiste leiderschapsstijl op het juiste moment in
Nieuwe medewerkers hebben veel sturing nodig. Met duidelijke instructies leg je uit hoe een taak uitgevoerd moet worden en na afronding controleer je het. Maar dit moet je bij doorgewinterde professionals juist niet doen. Zij weten zelf wel hoe het moet, maar hebben vooral ondersteuning van jou nodig.
8. Neem beslissingen in overleg
Betrek je medewerkers bij het maken van beslissingen en vraag om input bij het uitwerken van plannen. Dat komt de betrokkenheid, en daarmee de motivatie, ten goede.
9. Goede faciliteiten
De werkomstandigheden moeten natuurlijk ook goed zijn. Zorg dat er gewerkt kan worden met goed gereedschap en/of snelle computers, maar ook dat de werkplek schoon is en aangenaam.
10. Pas je communicatiestijl aan
Door je te verdiepen in DISC zul je erachter komen dat iedere medewerker anders is. Pas daarom je gedrag en communicatie aan de persoon aan. Sommigen hebben bijvoorbeeld behoefte aan veel uitleg voordat ze aan een taak beginnen, terwijl anderen het liefst meteen aan de slag gaan.
11. Actief ontwikkelen
Ergens naartoe werken, is goed voor de motivatie. Vraag je medewerkers hoe ze hun loopbaan voor zich zien en op welke manier ze zich willen ontwikkelen de komende jaren. Werk samen een ontwikkelplan uit en help je medewerkers om hun doelen te behalen.
12. Geef medewerkers de ruimte
Wanneer een medewerker erg goed is in zijn werk, is het verleidelijk om hem op zijn plek te houden. Terwijl ergens goed in zijn, niet altijd betekent dat iemand het ook ambieert om dit voor altijd te blijven doen. Pas de vorige tip daarom ook toe bij je sterspelers. Zo houd je goede mensen binnen de organisatie.
Leer motiveren op de werkvloer
Na het lezen van dit artikel begrijp je waarom het als leidinggevende belangrijk is om medewerkers gemotiveerd te houden. En dat het best lastig is om hier goed mee om te gaan.
Wil je leren hoe je dit aanpakt en oefenen in een gecontroleerde omgeving? Schrijf je dan in voor de training Praktisch leidinggeven op de werkvloer en leer dit en nog veel meer nuttige vaardigheden. Speciaal voor leidinggevenden die praktisch aansturen op de werkvloer.
Ontwikkel de belangrijkste vaardigheden om taakgericht aan te sturen op de werkvloer.
Ontdek de training