Succesvolle bedrijven maken tijd en budget vrij voor het opleiden en ontwikkelen van personeel. En dat is niet zonder reden! In dit artikel deelt Marcel Does, senior consultant bij IMK Opleidingen, de grootste voordelen voor bedrijven om de kennis en vaardigheden van hun medewerkers te blijven ontwikkelen.
Inhoud
Waarom bedrijven hun personeel opleiden
1. Kennis en vaardigheden actualiseren
Om je werk goed te kunnen uitvoeren is het belangrijk bij te blijven op het gebied van kennis, vaardigheden en inzichten. Zo blijkt uit onderzoek van het UWV dat bedrijven (naast vaktechnische kennis) in toenemende mate waarde hechten aan klantgerichtheid, probleemoplossend vermogen en communicatieve vaardigheden.
Niet omdat bedrijven dat intrinsiek belangrijk vinden, maar omdat ze merken dat hun klanten dit verwachten. In een wereld waar iedereen een supercomputer in zijn broekzak heeft zitten om elke vraag op te zoeken, is zo’n verschuiving natuurlijk ook best logisch.
2. Binden, boeien, behouden
Marcel: “De krappe arbeidsmarkt is voor de meeste bedrijven de grootste uitdaging van het moment. Vrijwel elke branche kampt met personeelstekorten, ondanks de historisch lage werkloosheidscijfers.”
Creatieve manieren om nieuw personeel te werven, is daarom het gesprek van de dag onder marketeers en HR-professionals.
Maar zorgen dat het huidige personeel niet vertrekt, is misschien wel net zo belangrijk. Uit onderzoek van GoodHabitz blijkt dat gebrek aan ontwikkeling voor 45% van de Nederlandse werknemers reden is om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Succesvolle bedrijven weten hun personeel aan zich te boeien en binden door trainingen en opleidingen aan te bieden.
3. Aantrekkelijke werkgever
De nieuwe generatie baanzoekers vinden een betekenisvolle baan en goed salaris nog altijd belangrijk, maar ontwikkelmogelijkheden dus ook. Dat blijkt wel uit het hierboven genoemde onderzoek van GoodHabitz. Door jouw personeel een opleidingsbudget aan te bieden en actief te stimuleren om zich te ontwikkelen, wordt je organisatie aantrekkelijker voor jobzoekers.
4. Inzetbaarheid vergroten
Marcel: “Door AI, automatisering en robotisering worden steeds meer taken door computers overgenomen. De medewerkers die voorheen een fulltime baan aan deze repetitieve taken hadden, kunnen nu voor andere werkzaamheden ingezet worden. Tenminste, als ze een beetje flexibel ingesteld zijn.”
Uit onderzoek van TNO blijkt dat gebrek aan ontwikkeling één van de belangrijkste redenen is dat medewerkers uitstromen bij een veranderende arbeidsmarkt. Door medewerkers te blijven prikkelen met nieuwe kennis en vaardigheden, blijven ze open staan voor verandering. Ze weten dat ze iets nieuws kunnen en durven leren. Daardoor ontstaat een flexibele en meegaande instelling wanneer hun vak verandert.
5. Leiderschap is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen
Managers zijn geen geboren leiders. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de competentie leiderschap voor 30% is aangeboren en voor 70% is aangeleerd. Opleiden en ontwikkelen op het gebied van leiderschap is daarom essentieel om het maximale uit medewerkers in leidinggevende functies te halen.
6. Meer werkgeluk én hogere productiviteit
Mensen die zich blijven ontwikkelen, zijn gelukkiger. Dat zegt prof. dr. Nick van Dam in een interview met HR Praktijk. En gelukkige medewerkers zijn gemiddeld 13% productiever dan hun collega’s die met tegenzin naar het werk gaan. Door opleiden en ontwikkelen te stimuleren krijg je dus én een fijnere werksfeer én hogere productiviteit binnen het bedrijf. Win-win!
7. Specifieke kennis in huis halen
In de huidige krappe arbeidsmarkt is het lastig om specialisten aan je organisatie te binden. Natuurlijk kun je via interim- of freelanceconstructies de kennis en vaardigheden (tijdelijk) in huis halen waar je organisatie behoefte aan heeft. Maar je kunt je medewerkers ook trainen zodat zij het beheersen.
8. Organisatie is erbij gebaat
Wanneer medewerkers nieuwe inzichten vergaren tijdens een training, kunnen ze dit delen met collega’s of andere afdelingen. Door nieuwe of betere manieren van werken te introduceren, kunnen bestaande werkwijzen worden geoptimaliseerd. Op die manier kan de ontwikkeling van één medewerker grote voordelen voor de organisatie als geheel betekenen.
Lees ook: 10 tips om het maximale uit het opleidingsbudget te halen
Jouw personeel opleiden en ontwikkelen
IMK Opleidingen is de beste opleider voor doorgroeiers. Onze focus ligt op praktisch ingestelde bedrijven. We bieden meer dan 60 trainingen en opleidingen aan binnen onderstaande thema’s:
- Management & Leiderschap
- Werkplekleren & Opleiden
- Project- & Procesmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Schriftelijke communicatie
- Klant- en servicegericht werken
- HR Management
- Medezeggenschap
- DISC – inzicht in gedrag
Benieuwd welke training het beste bij jouw organisatie of ontwikkelvraagstuk past? Vraag dan vrijblijvend studieadvies aan. Onze adviseurs helpen je graag!
Meest gestelde vragen over opleiden en ontwikkelen personeel
Hoe kan een medewerker zich ontwikkelen?
Een medewerker kan zichzelf ontwikkelen door nieuwe uitdagingen aan te gaan, nieuwe kennis en inzichten op te doen of te oefenen met nieuwe vaardigheden. Vormen van opleiden en ontwikkelen zijn bijvoorbeeld trainingen, cursussen en opleidingen volgen, zelfstudie, mentorschap, feedback en het aangaan van nieuwe uitdagingen.
Waarom is blijven leren en ontwikkelen belangrijk?
Blijven leren en ontwikkelen is cruciaal om als organisatie relevant te blijven, persoonlijke groei te stimuleren en de prestaties op de werkplek te verbeteren.
Hoe maak ik werk van opleiden en ontwikkelen binnen de organisatie?
Een goede manier is een opleidingsplan te maken. Dat is een soort routekaart voor het opleiden en ontwikkelen van groepen én individuele medewerkers. Je onderzoekt wat de organisatie nodig heeft op het gebied van ontwikkeling en maakt concreet hoe je aan deze vraag kunt beantwoorden.