In steeds meer branches is het erg lastig om aan voldoende en goede medewerkers te komen en te behouden. In dit artikel geven we je tips om te zorgen dat goed personeel niet vertrekt omdat ze ergens anders een beter aanbod krijgen.
Medewerkers behouden en de invloed van de leidinggevende
Een bekende quote over personeelsbehoud is ‘medewerkers verlaten niet hun baan, maar hun baas’. Als manager of teamleider heb je namelijk veel invloed op personeelsbehoud. Mensen werken graag voor een leidinggevende die het beste met ze voor hebben, die ze uitdagen en motiveren. Een goed salaris is daarbij vaak slechts een leuke bijkomstigheid.
Een manager die medewerkers niet snel zullen verlaten:
- Is geïnteresseerd in zijn medewerkers.
- Neemt feedback serieus en doet wat met de informatie die hij krijgt.
- Gaat regelmatig in gesprek met zijn medewerkers over wat ze belangrijk vinden en weet wat hen motiveert.
- Weet wat er speelt in zijn team.
- Zorgt voor een goede werksfeer.
- Geeft medewerkers de ruimte en verantwoordelijkheid in de uitvoering van hun werk.
- Biedt ruimte om fouten te maken en daarvan te leren.
- Daagt zijn medewerkers uit om nét iets meer te doen dan ze zelf denken te kunnen.
- Inspireert medewerkers om zich persoonlijk te ontwikkelen
- Geeft het goede voorbeeld.
- Is transparant over zijn eigen ambities en bedrijfsdoelen.
10 tips voor leidinggevenden om personeel te behouden
Verbinding, waardering en erkenning blijken de belangrijkste factoren bij een beslissing om te vertrekken. Als leidinggevende heb je daarin een cruciale rol. Dus wat kun je het beste doen om medewerkers te binden? Onderstaande tips helpen je verder.
Tip 1: Beperk overwerken
Hoe langer er gewerkt wordt, hoe minder productief iemand wordt. Het omslagpunt ligt rond 50 uur per week. Als er structureel meer dan 50 uur per week gewerkt wordt, wordt de productiviteit per uur lager en leidt tot overbelasting. Houd daarom samen met jouw team in de gaten dat ‘het wel leuk blijft’. Maak het bespreekbaar en laat jouw eigen grenzen ook zien.
Tip 2: Erken de prestaties van je teamleden
Een compliment geven doet wonderen. Benoem concreet wat het resultaat is van het werk van de medewerker. Je kunt ook denken aan een beloning, zoals een bonus of een opleiding die de medewerker wil volgen. Zorg dat je weet wat jouw medewerkers motiveert, want dat is voor iedereen verschillend.
Tip 3: Houd je aan je afspraken
Zorg ervoor dat je afspraken nakomt en je aan beloftes houdt. Als leidinggevende is het belangrijk om je te realiseren dat er naar je wordt gekeken, meer dan je denkt. Geef dus zelf het goede voorbeeld. Eigenlijk is het heel eenvoudig: verwacht alleen dingen van jouw medewerkers die je zelf ook kunt waarmaken. Verwacht je dat jouw medewerkers op tijd beginnen? Dan ben je zelf ook op tijd. Wil je dat ze minder overwerken? Dan doe je dat zelf ook.
Tip 4: Geef ruimte voor ontwikkeling en opleiding
Zoek samen met jouw medewerker naar manieren waarop hij of zij zich verder kan ontwikkelen. Geef feedback en luister. Bied ruimte voor afwisseling, sta open voor andere manieren van werken en organiseren. Op die manier ontstaat er energie, creativiteit en plezier. Bied aan dat iemand meer kennis kan opdoen of vaardigheden kan trainen.
Tip 5: Hou mensen niet klein
Een topwerkneemster wil je het liefst op haar plek houden. Ze doet haar werk goed, dus zie je haar liever niet naar een andere afdeling gaan. Toch is het aan te raden om de ambities van je medewerkers niet te beteugelen. Als je de kans niet biedt om te groeien binnen jullie bedrijf, gaat ze haar heil wel ergens anders zoeken. Dat is een verlies voor de organisatie. Stel bijvoorbeeld samen een ontwikkelplan op om het beoogde doel te behalen.
Tip 6: Wees betrokken
Weet wat er speelt binnen jouw team en bij jouw medewerkers. Toon interesse en leef mee, in goede en slechte tijden. Een goede manager weet balans aan te brengen tussen professionaliteit en menselijkheid. Vier successen, leef mee in moeilijke tijden, besteed aandacht aan de behoeften van jouw medewerkers en ontdek wat ze echt nodig hebben.
Tip 7: Geef vertrouwen
Soms wordt gezegd: controleren is beter dan vertrouwen. Dat is echt een misverstand. Vertrouwen, vrijheid en eigen verantwoordelijkheid is de ultieme mix voor de lange termijn.
Tip 8: Geef je medewerkers een toekomstperspectief
Blijf in gesprek over wensen en langetermijndoelen. Denk samen na over de toekomstplannen van de medewerker en de missie en visie van de organisatie. Wees transparant over de koers en deel de bedrijfsstrategie. Zo hou je medewerkers betrokken en groeien ze mee met de ontwikkeling van de organisatie.
Tip 9: Besteed aandacht aan de bedrijfscultuur
Zorg voor een veilige omgeving waar respect is voor elkaar. Waar feedback open en eerlijk wordt gegeven. Geef als leidinggevende het goede voorbeeld en sta zelf ook open voor feedback. Praat niet over anderen en wees alert op uitsluiting, roddel en pestgedrag.
Tip 10: Ga mee met de tijd
In de huidige arbeidsmarkt verwachten medewerkers een stapje meer van hun werkgever en leidinggevende. Ze hebben ook meer te eisen, aangezien er over het algemeen meer vraag naar werk dan aanbod is. Zo hechten vooral jongere medewerkers meer aan flexibiliteit, zoals thuiswerken en (tot een bepaalde hoogte) zelf de werktijden beslissen. Ga het gesprek aan met je medewerkers en vraag waar ze behoefte aan hebben.
Ontwikkel je leiderschapsvaardigheden
Met bovenstaande tips kun je als leidinggevende veel meer invloed uitoefenen op het behouden van jouw medewerkers. Heb je behoefte aan meer verdieping en wil je je leiderschapsvaardigheden verbeteren? Dan is onze 8-daagse opleiding Middle Management A echt iets voor jou.
Ontwikkel nieuwe leiderschapsvaardigheden om je nieuwe rol als middle manager met succes tegemoet te treden. Schrijf je nu in!
Ontdek de opleiding