Voor het behalen van je bedrijfsdoelen is het essentieel om de juiste mensen op de juiste plek te hebben. Om dat voor elkaar te krijgen is een strategisch opleidingsbeleid onmisbaar. In dit artikel leggen we je in zes stappen uit hoe je een strategisch opleidingsbeleid opstelt.
Inhoud
Wat is een strategisch opleidingsbeleid?
Een strategisch opleidingsbeleid is een langetermijnaanpak voor het opleiden en ontwikkelen van de kennis en vaardigheden van medewerkers. Het doel van een strategisch opleidingsbeleid is om de benodigde competenties van medewerkers te ontwikkelen, zodat die zoveel mogelijk aansluiten bij de korte- en langetermijndoelen van het bedrijf.
Daarnaast draagt opleiden ook bij aan het boeien, binden en behouden van medewerkers.
Voordelen van een strategisch opleidingsbeleid
Een strategisch opleidingsbeleid helpt bij het behalen van je organisatiedoelen maar heeft daarnaast nog andere voordelen:
- Betere prestaties – Medewerkers beschikken over de juiste kennis en vaardigheden om hun taken optimaal uit te voeren.
- Hogere betrokkenheid – Werknemers voelen zich gewaardeerd en gemotiveerd door investeringen in hun ontwikkeling.
- Flexibiliteit en innovatie – Door continue scholing kunnen organisaties zich sneller aanpassen aan veranderingen in de markt.
- Kostenbesparing – Goed opgeleid personeel voorkomt fouten en verhoogt de productiviteit, wat uiteindelijk kosten bespaart.
- Aantrekkelijk werkgeverschap – Een sterk opleidingsbeleid maakt een organisatie aantrekkelijker voor talentvolle werknemers.
Strategisch opleidingsbeleid ontwikkelen in zes stappen
Het ontwikkelen van een strategisch opleidingsbeleid kan veel werk zijn: onderstaande stappen helpen je om het proces effectief te laten verlopen.
Stap 1: Analyseer de bedrijfsdoelen op korte en (middel)lange termijn
Leg aan de hand van de strategische doelen van de organisatie vast welke vaardigheden daarvoor nodig zijn. Dit kunnen harde vaardigheden zijn, zoals het leren omgaan met een nieuwe techniek, of zachte, zoals communicatieve vaardigheden.
Voorbeeld: Binnen nu en tien jaar wordt er een verschuiving verwacht van de vraag naar zonnepanelen naar de vraag naar warmtepompen. Jullie bedrijf wil in de regio de grootste leverancier worden van zowel zonnepanelen als warmtepompen. Om dat doel te kunnen behalen moeten medewerkers tijdig bijgeschoold worden. Dit geldt voor monteurs, maar ook voor de klantenservice en de salesafdeling.
Stap 2: Beoordeel de huidige competenties
Breng in kaart welke kennis en vaardigheden aanwezig zijn in de organisatie. Dit wordt ook wel een vlootschouw genoemd: een methode om een overzicht te krijgen van de vaardigheden, talenten en potentie van medewerkers binnen een organisatie.
- Inventarisatie: maak een lijst van alle medewerkers binnen een afdeling of team.
- Beoordeling: bepaal per medewerker hun huidige prestaties, potentieel en ontwikkeling. Dit kan met een eenvoudige matrix (bijv. laag, gemiddeld, hoog).
- Bespreking: leidinggevenden bespreken gezamenlijk de talenten en groeikansen van medewerkers.
- Actieplan: op basis van de inzichten bepaal je wie extra training nodig heeft, wie klaar is voor promotie en waar er gaten zitten.
Stap 3: Kies de juiste leermethoden
Bepaal op welke manier je wilt gaan opleiden. Dit kan op verschillende manieren:
- Intern (maatwerk): samen met een opleidingsinstituut stel je een training samen die aansluit op de eigen praktijk.
- Extern (open inschrijving): medewerkers volgen individueel of met collega’s een standaard training.
- Training on the job: medewerkers worden op het werk opgeleid. Dit kan door externe trainers gedaan worden of door eigen collega’s.
Stap 4: Ontwikkel een opleidingsplan
Maak een concreet plan met een tijdlijn, budget en verantwoordelijken voor de uitvoering van de opleidingen.
Voorbeeld:
Team | Naam | Training | Opleiding door | Datum | Behaald | Budget | Kosten |
Sales | Bas Lagerdijk | Salesgesprekken voeren | Ntb | Ntb | Ntb | €1500 | |
Installatie | Annemieke Boer | Introductie warmtepompen | Training on the job door Mark Schra | 1 mei tot en met 20 mei | 25 mei | nvt | |
Klantenservice | Aron Jong | Training Commerciële binnendienst | IMK Opleidingen | 8 maart | 1 mei | €1250 | €1165 |
Stap 5: Implementeer en monitor de voortgang
Leg vast wie wanneer welke opleidingen en trainingen volgt en houd de voortgang bij. Dit kan door vast te leggen of opleidingen en trainingen succesvol zijn afgerond (zie ook het voorbeeld in stap 4).
Je kunt ook denken aan evaluatiegesprekken die leidinggevenden voeren met medewerkers over de voortgang die zij maken.
Stap 6: Evalueer en optimaliseer
Meet het effect van de trainingen op de prestaties en pas het opleidingsbeleid indien nodig aan om de effectiviteit te verbeteren. Zo zorg je ervoor dat het opleidingsbeleid blijft aansluiten bij de ontwikkelbehoeftes van medewerkers en dat het bijdraagt aan de strategische groei van de organisatie.
Maak je strategisch opleidingsbeleid nog effectiever
Als je je strategisch opleidingsbeleid nog effectiever wilt maken, denk dan ook aan de volgende punten:
- Individu versus team/organisatie: probeer de individuele competenties, talenten en opleidingswensen zoveel te laten aansluiten op de ontwikkeling van de benodigde competenties die nodig zijn om de bedrijfsdoelen te behalen. Het is jammer om een heel team op een training salesgesprekken voeren te sturen als een deel van het team dit al onder de knie heeft. Dat demotiveert, zeker als iemand zich graag op een ander vlak wil ontwikkelen.
- Maatwerk: om ervoor te zorgen dat medewerkers zich zoveel mogelijk kunnen verbinden aan de lesstof, is maatwerk een goede oplossing. Samen met de trainer stem je de inhoud van de training zoveel mogelijk af op de specifieke leerbehoeftes van de deelnemers en kun je gebruikmaken van eigen praktijkvoorbeelden.
- Eén aanbieder: kijk of je kunt samenwerken met één partij voor het strategisch opleidingsbeleid. Zo bouw je samen aan een aanbod dat naadloos aansluit op jullie ontwikkelbehoeftes. Dat scheelt een hoop zoekwerk naar geschikte trainingen, offertes aanvragen en afstemmen.
Meer lezen?
Het ontwikkelen van een strategisch opleidingsbeleid resulteert vaak in een concreet opleidingsplan. Hoe je dat opstelt, lees je in de gratis whitepaper Een opleidingsplan maken, zo doe je dat! die je hier kunt downloaden.