“Als iemand uit mijn team te laat komt, hoor je echt geen sorry meer”
“Ik klink nu misschien als een oude taart, maar 15 jaar geleden ging leidinggeven echt anders. Als nu iemand uit mijn team te laat komt, hoor je echt geen sorry meer.” Liza is leidinggevende en werkt 28 jaar voor een horecagelegenheid in de Helftheuvelpassage in Den Bosch. Het bedrijf is gegroeid en haar team ook. In de praktijk loopt ze tegen dingen aan en ze vraagt zich af: is dit een generatieding? Ligt het aan mijn stijl? Ze besluit de training Praktisch leidinggeven op de werkvloer te volgen om met meer effect en plezier leiding te geven.
Waarom ging je de training Praktisch leidinggeven op de werkvloer volgen?
Liza: “Ons team is snel gegroeid na de Coronaperiode. Ik stuur nu 20 mensen aan, veelal jonge mensen. Ik merkte dat ik me vaak afvroeg: hoe benader ik iedereen op de juiste manier? Hoe zorg ik voor meer samenwerking en minder frustratie?”
Wat vond je sterk aan de training?
“Het eerste wat me te binnen schiet, is het rollenspel. Vreselijk om te doen, maar ontzettend leerzaam! De trainernodigde mij uit voor de rol van leidinggevende en zij was zogenaamd een medewerker in mijn team. Ik gaf de medewerker een opdracht. De trainer stapte in haar rol en reageerde met: “Ik heb daar geen zin in.” Mijn eerste reactie was: “Ik ben jouw leidinggevende, dus je moet wel luisteren naar mij.” Nou… dat werkte natuurlijk niet.
Wat ik leerde is om de vraag terug te leggen bij de medewerker: “Wat maakt dat je geen zin hebt?” Zo zorg ik dat we onderling beter communiceren en dat ik medewerkers meer betrek. Ik weet nu ook dat het helpt als ik uitleg waarom iets moet gebeuren.
Een tweede sterke punt vond ik DISC. Dat geeft helder inzicht in het gedrag van anderen en van jezelf. Dankzij DISC kan ik beter inschatten hoe iemand gaat reageren op mijn vragen en communicatie. Heb ik bijvoorbeeld een ‘rood’ type in mijn team? Dat is iemand die zich dominant gedraagt. Dan werkt het om hele directe vragen te stellen. Nu ik dat weet, pas ik mijn eigen stijl daarop aan.”
Wat heb je al succesvol kunnen toepassen of verbeteren?
“Nog een voorbeeld van DISC: Iemand uit mijn team kwam binnen met haar gezicht op onweer. Dus ik vroeg: “Wat is er aan de hand?” Ze trok haar schouders op en ik dacht: “Shit, hoe reageer ik nu op de juiste manier?” Zij zit in het blauwe DISC-vlak: ‘consciëntieus’. Ze is een denker, afwachtend, precies en gesloten. Ik heb toen gezegd: “Als je wilt praten, kun je bij me terecht.” Ik toonde geduld, begrip en bood een luisterend oor. Dat gaf vertrouwen, want ze werd iets losser en vertelde me even later zelfs wat er speelde.”
Ik denk nu minder snel dat iets aan mij ligt. Vaak heeft het te maken met hoe de ander in elkaar steekt. Ik heb nu bijvoorbeeld minder last van een hele directe reactie. Ik vat dat niet meer op als ‘boos zijn’, maar bedenk me dat iemand waarschijnlijk een dominant profiel heeft. Vervolgens ga ik rustig het gesprek aan.
“We werken met oortjes. Sinds deze training corrigeer ik teamleden niet meer zo snel door dat oortje. Ik kies ervoor om ze face to face aan te spreken. Ik druk mezelf anders uit naar mijn team. Vroeger kon ik nog wel eens zeggen: “Nu even stil zijn en luisteren naar mij!” Nu zeg ik: “Kun je even wachten? Ik zorg dat jij zo aan de beurt komt”.”
Met wat voor soort deelnemers volgde je de training?
“Ik was de enige uit de horeca. Verder werkte er iemand als leidinggevende in de bouw, iemand anders in een sportschool, en er was ook iemand bij die net in functie omhoog was gegaan. Een hele gemixte groep dus!”
Hoe kwam je bij IMK Opleidingen terecht?
“Via Google stuitte ik op IMK Opleidingen. Dat is een goede keuze geweest. Zij hebben me onder andere telefonisch geholpen met de aanmelding. De training was erg leuk en leerzaam. Ik overweeg ook zeker om de training Praktisch leidinggeven op de werkvloer, het vervolg te volgen.”
Meer informatie
Wil jij net zoals Liza de training Praktisch leidinggeven op de werkvloer volgen? Bekijk dan hier de inhoud van de training.