8 oktober 2024

Vier generaties op de werkvloer, dat vraagt om meer dan een ‘one-fits-all’-HR-beleid. Hoe sluit je zo goed mogelijk aan op de behoeftes van elke generatie om ze te werven én te behouden? Je leest het in dit artikel.

De vier generaties in vogelvlucht

Voordat we verder kijken, eerst de verschillende werkende generaties op een rijtje.

1. Babyboomers (1946 – 1964)

Babyboomers zijn opgegroeid in een tijd van economische groei en stabiliteit. Ze waarderen loyaliteit en zijn gewend aan hiërarchie op de werkvloer. Hard werken en het opbouwen van een lange carrière is voor hen belangrijk. Als het kan, binnen dezelfde organisatie.

2. Generatie X (1965 – 1980)

Generatie X kenmerkt zich door pragmatisme en zelfstandigheid. Ze zijn opgegroeid met de eerste computers en hebben de transitie naar het digitale tijdperk meegemaakt. Een goede balans tussen werk en privé is voor hen heel belangrijk.

3. Millennials (1981 – 1996)

Millennials worden gezien als digital natives en zijn opgegroeid in een snel veranderende wereld vol technologische ontwikkelingen. Ze zoeken zinvol werk, flexibiliteit en willen zich continu ontwikkelen. Millennials stellen waardering  en feedback op prijs.

4. Generatie Z (1997 – 2012)

Generatie Z is de meest digitaal georiënteerde generatie. Ze zijn opgegroeid met smartphones en social media. Ze verwachten snel resultaat, waarderen diversiteit en inclusie binnen het bedrijf waar ze werken, en willen bijdragen aan positieve maatschappelijke veranderingen.

Verschillende generaties werven en behouden

Om medewerkers uit alle generaties succesvol aan te trekken en te behouden, moet je als organisatie inspelen op wat elke generatie drijft.

Babyboomers: hoe trek je ze aan en behoud je ze?

Piet van 62, twijfelt of hij nog een nieuwe uitdaging aan moet gaan. Hij heeft tientallen jaren voor dezelfde werkgever gewerkt, maar wil de laatste jaren van zijn carrière graag wat afwisseling. Als een headhunter hem belt voor een functie bij een dynamisch bedrijf, aarzelt hij. Wat kan hem overtuigen?

Hoe je babyboomers aantrekt:

  • Stabiliteit en zekerheid: Piet wil graag weten of het bedrijf financieel gezond is en langetermijndoelen nastreeft.
  • Lange dienstverbanden: hoewel Piet nog één carriereverandering wil, vindt hij loyaliteit belangrijk en wil hij zich ook nu vastleggen voor de lange termijn.

Hoe je babyboomers behoudt:

  • Mentorschap: laat babyboomers hun ervaring delen met jongere collega’s door hen een mentorrol te geven.
  • Klassieke voordelen: zorg voor aantrekkelijke pensioenregelingen en mogelijkheden voor parttime werk naar het einde van hun carrière.
  • Beloning voor loyaliteit: benadruk de meerwaarde van de langdurige loyaliteit. Vier jubilea met een bonus en besteed er ook binnen de organisatie aandacht aan.
  • Zorg voor voldoende informeel collegiaal contact: voor babyboomers is sociaal contact belangrijk, bijvoorbeeld in de vorm van een vrijdagmiddagborrel.

Generatie X: hoe trek je ze aan en behoud je ze?

Liesbeth, 48, werkt al jaren als marketingmanager. Ze zoekt nu vooral flexibiliteit omdat haar kinderen op de middelbare school zitten en ze graag meer tijd voor zichzelf wil hebben. Ze houdt van haar werk, maar heeft een werkgever nodig die begrijpt dat haar privéleven net zo belangrijk is als haar carrière.

Hoe je generatie X aantrekt:

  • Flexibiliteit: generatie X waardeert een goede balans tussen werk en privé. Zorg dus dat je de mogelijkheid van flexibel werken en thuiswerken benadrukt.
  • Pragmatisme: deze generatie vindt het belangrijk om resultaten en doelen te bereiken. Benadruk de vrijheid en zelfstandigheid om dit te doen, zonder al te veel bureaucratie.

Hoe je generatie X behoudt:

  • Autonomie en verantwoordelijkheid: geef generatie X de ruimte om zelfstandig te werken en beslissingen te nemen.
  • Werk-privébalans: respecteer de grenzen tussen werk en privé en bied bijvoorbeeld de mogelijkheid aan om extra verlof bij te kopen.
  • Thuiswerkopties: maak het mogelijk om een paar dagen per week thuis te werken, faciliteer benodigdheden en zorg voor een goede thuiswerkvergoeding.
  • Opleidingsbudget: medewerkers van generatie X vinden het belangrijk om hun kennis up-to-date te houden en zich persoonlijk te ontwikkelen. Geef ze die mogelijkheid door een opleidingsbudget aan te bieden dat ze naar eigen inzicht kunnen inzetten.

Millennials: hoe trek je ze aan en behoud je ze?

Sara van 31  jaar oud, heeft al bij drie bedrijven gewerkt, op zoek naar dé plek waar ze zich gewaardeerd voelt en zichzelf kan ontwikkelen. Ze wil niet alleen salaris, maar ook zingeving in haar werk. Als ze een vacature leest over een bedrijf dat investeert in persoonlijke groei en duurzaamheid, voelt ze direct een klik.

Hoe je millennials aantrekt:

  • Zinvol werk: millennials willen werk dat ertoe doet. Benadruk in vacatures de maatschappelijke impact van de organisatie.
  • Flexibiliteit en ontwikkeling: geef aan dat je flexibel werken faciliteert en investeert in persoonlijke ontwikkeling.

Hoe je ze behoudt:

  • Feedback en waardering: millennials willen continu feedback en waardering voor hun werk. Zorg dus voor regelmatige check-ins en geef millennials de aandacht die ze zoeken. Ze willen gezien worden.
  • Carrièremogelijkheden: bied duidelijke groeipaden aan en geef hen de mogelijkheid om door te groeien binnen de organisatie.
  • Opleidingsbudget: geef jaarlijks een substantieel opleidingsbudget zodat ze zichzelf kunnen blijven ontwikkelen.
  • Leuke teamuitjes en moderne werkomgeving: millennials waarderen een hechte teamsfeer. Organiseer regelmatig sociale evenementen, zoals teamuitjes of een sportieve activiteit.

Generatie Z: hoe trek je ze aan en behoud je ze?

Noah, 23, is net afgestudeerd en zoekt zijn eerste baan. Hij wil werken voor een organisatie die inspeelt op de toekomst, met een innovatieve aanpak en een goede balans tussen werk en privé. Hij checkt reviews van bedrijven op social media en houdt van transparantie. Bedrijven met duidelijke waarden en flexibele uren zijn voor hem het meest interessant.

Hoe je generatie Z aantrekt:

  • Digitale aanwezigheid: zorg dat je online en op social media een aantrekkelijke en moderne indruk maakt.
  • Duidelijke missie en waarden: generatie Z wil werken bij bedrijven met een duidelijke missie. Benoem die duidelijk en deel je visie op diversiteit, inclusie en duurzaamheid.

Hoe je generatie Z behoudt:

  • Snelle groei en kansen: deze generatie is ambitieus en wil snel stappen maken. Bied kansen om snel door te groeien of nieuwe dingen te leren.
  • Flexibele werkvormen: flexibele uren, werken op afstand en een gezonde werk-privébalans zijn belangrijk.
  • Technologie en innovatie: zorg voor een moderne werkomgeving met de nieuwste technologie. Denk aan snelle laptops, innovatieve software en een flexibele kantoorindeling.
  • Duurzaamheid en ethiek: organiseer evenementen die bijdragen aan maatschappelijke betrokkenheid, zoals vrijwilligersdagen of een duurzaamheidscampagne.

Lees ook: Hoe ga je om met verschillende generaties op de werkvloer?

Natuurlijk blijft het daarnaast belangrijk om oog te hebben voor de individuele behoeftes die medewerkers hebben.

Meer leren?

De training Omgaan met generatieverschillen geeft inzicht in de manier van werken, perspectieven, ambities en communicatiestijlen van de verschillende generaties en leert je hoe daarmee om te gaan. Op zoek naar meer verdieping als het gaat om werven, binden en behouden van medewerkers? Dan zijn de training Recruitment en de training Onboarding interessant!

IMK Opleidingen biedt diverse praktijkgerichte HR-trainingen, cursussen en opleidingen aan, waarmee je jouw vaardigheden verder kunt ontwikkelen.

Ontdek het aanbod
7 redenen waarom jij als HR-medewerker zo onmisbaar bent - IMK Opleidingen