Onboarding, het klinkt als een dure marketingterm voor hippe organisaties die zich willen onderscheiden. Niets is minder waar. Onboarding is geen trend, het is geen marketing en het is geen overbodige luxe. Wat is het dan wel? In dit artikel leggen we het uit en laten we zien wat het belang van een goede onboarding is.
Wat is onboarding?
Onboarding is kort gezegd het welkom heten van nieuwe medewerkers. Misschien denk je nu: dat dóen we toch? Maar onboarden is meer dan het ondertekenen van de nodige papieren, het bosje bloemen en het voorstelrondje op de eerste werkdag. Onboarding is een doorlopend proces waarbij bedrijven ervoor zorgen dat medewerkers zich thuis voelen, weten wat er van ze verwacht wordt en snel in staat zijn productief te werken.
Het 0nboarding proces bestaat uit drie belangrijke pijlers:
- Bedrijfsstrategie: je neemt de nieuwe collega mee in de missie, de visie, de organisatiedoelen en de cultuur.
- Organisatorisch: je zorgt ervoor dat de nieuwe collega aan het werk kan. Denk aan het ondertekenen van de contracten, verstrekken van de laptop, werkkleding, toegangscodes, inlogcodes enzovoort.
- Sociaal: de nieuwe medewerker maakt kennis met collega’s, de leidinggevende, HR en krijgt antwoord op vragen als: wat doen jullie met de lunch? Hoe worden verjaardagen gevierd? Doen jullie wel eens iets samen na werktijd?
Onboarding start al bij de werving en selectie. Een voorbeeld
“De recruiter van De Koning Onderhoud vindt in Paul de juiste match voor de openstaande vacature en Paul tekent de arbeidsovereenkomst. Hij start over twee maanden.
In de tussentijd zegt Paul zijn oude baan op en vertelt vrienden en familie over zijn nieuwe baan bij De Koning Onderhoud. De oude werkgever doet een aanbod om Paul te behouden. Familie vraagt: zou je dat nou wel doen, je had toch een goede baan? Vrienden vertellen dat ze wel eens iets negatiefs gehoord hebben over De Koning Onderhoud. De twijfel bij Paul slaat toe!
Tenzij zijn nieuwe leidinggevende een paar dagen na het ondertekenen belt en vraagt hoe het gaat. Of het ontslaggesprek goed is verlopen. Dat zijn nieuwe collega’s zijn ingelicht en dat ze heel blij zijn met de komst van Paul. Of Paul nog vragen heeft?
Een week of twee later ontvangt Paul een uitnodiging voor een informele bijeenkomst, of hij het leuk vindt om te komen. En een week voor de startdatum stuurt HR alvast een e-mail met personeelsinformatie, het programma voor de eerste werkdag en wenst Paul nog een fijne laatste werkweek toe bij de vorige werkgever.
Het is helder: Paul heeft geen enkele reden om te twijfelen en is een paar keer bevestigd in zijn keuze om bij De Koning Onderhoud te gaan werken. Hij voelt zich welkom en kijkt uit naar zijn eerste werkdag.”
Het waarom van een goede onboarding
De cijfers liegen er niet om: 4% van de nieuwe medewerkers stopt al na de eerste werkdag en zo’n 50% verlaat de organisatie na het eerste jaar (bron: Studytube). Natuurlijk kan dit meerdere oorzaken hebben, maar het is wel erg jammer als je veel geld in de werving hebt gestoken en binnen een jaar de nieuwe collega alweer moet uitzwaaien. Een goede onboarding heeft een positieve invloed op:
- Het verloop van personeel: nieuwe medewerkers zijn sneller geïntegreerd en voelen zich sneller betrokken bij de organisatie en het team waarmee ze werken. Daardoor is de kans groot dat ze langer bij de organisatie blijven werken.
- De organisatiecultuur: met een goed onboardingsprogramma maken medewerkers zich de cultuur en de waarden sneller eigen.
- De productiviteit: een goede onboarding geeft helderheid over de verwachtingen en taken van een nieuwe medewerker waardoor hij sneller in staat is om zijn werk te doen.
- Het werkgeversmerk: een effectief onboardingproces kan helpen om het werkgeversmerk te versterken omdat nieuwe medewerkers positieve ervaringen hebben en hierover delen met anderen.
Onboarding kun je zien als de eerste stap van boeien, binden en behouden van werknemers. Een HR-thema dat steeds belangrijker wordt. Daarover lees je meer in deze blog: Binden en boeien van medewerkers.
Maak stap voor stap het onboardingsplan voor jouw organisatie
Geloof jij ook in de noodzaak van onboarden? Kun je niet wachten om hiermee zelf aan de slag te gaan? In onze training Onboarding leer je alles over een goede onboarding van nieuwe medewerkers en hoe je dit afstemt op de medewerker. Op basis van jouw eigen praktijk ga je aan de slag met het opzetten van een programma waarmee jij jouw nieuwe medewerkers op een kwalitatief goede manier laat starten in hun nieuwe baan. Na afloop van de training heb je een onboardingsplan en ben je al bezig met de implementatie in jouw organisatie.
De meest gestelde vragen over onboarding?
Voor wie is onboarding bedoeld?
Onboarding is bedoeld voor medewerkers die nieuw zijn binnen een organisatie. Met een goede onboarding voelen zij zich welkom en krijgen ze keer op keer bevestigd dat ze de juiste keuze hebben gemaakt om bij jouw organisatie te komen werken.
Wat betekent onboarding?
Onboarding betekent letterlijk ‘aan boord gaan’. Het is het proces waarbij je nieuwe medewerkers welkom heet bij de organisatie en helpt om zich snel thuis te voelen en productief te worden. Dit proces start al voor de eerste werkdag en kan tot zo’n 8 maanden na indiensttreding duren.
Bestaat er een training over onboarding?
IMK Opleidingen biedt een training over onboarding. In deze training Onboarding ga je aan de slag met een onboardingsprogramma dat je direct implementeert. Deze training is kosteloos met het STAP-budget. Meer informatie vind je hier.