1 april 2019

LinkedIn is het grootste zakelijke online netwerk van de wereld en is gericht op het leggen van zakelijke contacten. Het netwerk wordt gebruikt voor het vinden van een baan, leggen van contacten met andere personen en bedrijven en wordt gezien als een platform waar veel zakelijke kansen te vinden zijn.

Wat is een social selling index (SSI)?

LinkedIn geeft profielen een score, tussen de 1 en 100. Deze score noemen we de social selling index, of kort de SSI. LinkedIn meet hoe actief je bent aan de hand van jouw connecties (het aantal, maar ook het soort) en hoe goed je berichten en reacties scoren. De precieze variabelen geeft LinkedIn niet vrij, maar allround actief zijn, draagt zeker bij aan een betere score.

Wat is jouw social selling score?

Jouw social selling index vind je hier en laat in een oogopslag zien hoe actief en betrokken je bent in jouw netwerk. De score wordt elke dag opnieuw berekend.

Social Selling Index bepalen - IMK Opleidingen

Hoe wordt de social selling score berekend?

Er zijn 4 elementen die de LinkedIn social selling score bepalen:

  1. Jouw profiel op LinkedIn; hoe goed en up-to-date is die en of je recommendations en endorsements ontvangt
  2. Hoe goed weet je de juiste vinden mensen te vinden en hoe goed weet men jou te vinden (profile views)
  3. Effectief gebruik van het platform; het volgen van bedrijven en groepen maar ook wat je deelt en de social interactie die dat oplevert (likes, comments, shares)
  4. De kracht van jouw netwerk; dus welke connecties heb je en op welk niveau. Zowel intern als extern

Op elk onderdeel scoor je maximaal 25 punten en je kunt vergelijken hoe je ervoor staat ten opzichte van anderen binnen jouw bedrijfstak en anderen binnen jouw eigen netwerk. Zo ziet u direct waar werk aan de winkel is. Een hoge SSI levert een belangrijke bijdrage aan jouw slagkracht als (sales) professional.

Jouw social selling score verbeteren

Nu je inzicht hebt in jouw social selling index, weet je ook waar je nog verbeteringen kunt doorvoeren. Hieronder staan diverse tips hoe je dat kunt doen.

LinkedIn biedt meerdere manieren om jezelf te profileren:

1. Jouw merk opbouwen

  • Vul jouw LinkedIn-profiel zo volledig mogelijk in.
  • Pas de kopregel aan met de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden of gebruik een unieke USP
  • De samenvatting gebruik je voor jouw elevator pitch, hier omschrijf je wat je doet, voor wie en waarom
  • Deel updates en artikelen waarmee je jouw expertise laat zien
  • Vraag en ontvang aanbevelingen en onderschrijvingen

2. De juiste personen vinden

  • Bouw jouw zakelijke netwerk uit. Bekijk wie jouw profiel bekeken heeft en ga het gesprek aan met mensen die mogelijk interessant voor jou zijn
  • Bekijk profielen in jouw eerste-, tweede- en derdegraadsnetwerk
  • Nodig mensen uit voor jouw netwerk die hebben gereageerd op jouw blog of update of zoek gewoon interessante mensen waarmee je kunt linken (gebruik altijd een persoonlijke uitnodiging)

3. Deel je kennis

  • Plaats updates en artikelen die van toegevoegde waarde zijn voor jouw netwerk
  • Reageer op updates van anderen of geef een like
  • Word lid van groepen en wees daar actief
  • Benader mensen via inmails of privéberichten met informatie waar ze iets aan kunnen hebben

4. Relaties opbouwen

  • LinkedIn is een netwerk en een netwerk moet onderhouden worden. Dit doe je door berichten te delen, vragen te beantwoorden en door te reageren op berichten van anderen.

LinkedIn is een effectief online netwerk om contact te leggen met jouw klant. Het succes staat of valt echter met jouw personal brand waarmee u laat zien wie je bent en wat je drijft. Op die manier onderscheid je jezelf van anderen en leert de klant jou persoonlijk kennen.

Wil je meer weten over social selling? Met onze training Social selling leer je in twee dagen alle ins en outs over het succesvol toepassen van social selling in jouw sales en marketing. Wil je jezelf ontwikkelen tot strategisch account manager? Dan is wellicht de 8-daagse opleiding Account Management A iets voor jou. Hierin zijn twee trainingsdagen over social selling opgenomen.