2 oktober 2024

Bijna alle branches hebben er last van: krapte op de arbeidsmarkt. Er zijn veel meer vacatures dan werkzoekenden. Hoe zorg je ervoor dat mensen die wél op zoek zijn, voor jouw organisatie kiezen? We delen onze tips om personeel te werven in een krappe arbeidsmarkt.

Oorzaken van de krappe arbeidsmarkt

Wat zijn de belangrijkste redenen waarom vrijwel alle sectoren in 2024 met zo’n krappe arbeidsmarkt te maken hebben?

  • Vergrijzing van de bevolking. Er gaan meer mensen met pensioen dan dat er werkenden bij komen.
  • Mismatch tussen vacatures en professionals. Voor sommige banen zijn meer professionals dan dat er nodig zijn. En voor sommige juist te weinig.
  • Opleidingskeuze. In sommige sectoren, zoals de techniek, groeit het aantal studenten minder hard dan het aantal openstaande vacatures.
  • Populariteit van parttime werken neemt toe. Hierdoor zijn meer mensen per fulltime baan nodig.
  • Meer verzuim. Hetzelfde werk moet door meer mensen gedaan worden. Dit zorgt voor een hogere werkdruk, met meer verzuim als gevolg.

Personeel werven in een krappe arbeidsmarkt

Krapte op de arbeidsmarkt en toch personeel werven? Zo vergroot je je kansen.

1. Meer budget voor werving

Vooral kleinere bedrijven vinden het lastig om voldoende budget vrij te maken voor het werven van personeel. Toch is het nodig. Als je niet op Indeed staat en geen advertenties draait op social media, bestaat je vacature dan wel? Personeel werven kost nu eenmaal geld en om zichtbaar te zijn moet je meespelen.

2. Eenvoudig sollicitatieproces

Een veelvoud aan sollicitatierondes en het uitwerken van tijdrovende cases om jezelf te bewijzen? Daar hebben kandidaten geen zin in. Geef ze de mogelijkheid om simpelweg een WhatsAppje te sturen bij interesse. Zo houd je het laagdrempelig en kom je makkelijker in contact.

3. Focus op je aanbod

Richt je in je vacaturetekst op wat jij te bieden hebt als bedrijf en niet op de eisen die je stelt aan kandidaten. Het draait in een krappe arbeidsmarkt om te overtuigen waarom iemand bij jou moet komen werken en niet andersom.

4. Focus op aanwezige vaardigheden

Kijk liever naar wat iemand kan, dan welke papieren iemand heeft. Wees niet te streng tijdens het selectieproces. En geef ook in je vacatures aan dat bepaalde diploma’s nice to have zijn, maar geen vereiste.

5. Incentiveprogramma

Zorg binnen de eigen organisatie voor meer nadruk op het belang van het aantrekken van nieuw personeel. In ruil voor het aanbrengen van potentiële werknemers kun je je personeel bijvoorbeeld een mooie beloning geven.

6. Bekijk de mogelijkheden van ‘jobcarving’

Met deze term bedoelen we stukjes van functies afhakken om nieuwe banen te creëren. Door simpele taken aan minder gekwalificeerd personeel over te laten, hebben specialisten meer tijd om te doen waar ze goed in zijn. Je hebt dan minder opgeleid personeel nodig om hetzelfde werk te kunnen doen en kunt gaan vissen in een grotere vijver.

7. Praktijkopleiding aanbieden

Leren tijdens het werk noemen we praktijkopleiding en is een slimme manier om het personeelsbestand te vergroten. Begeleid studenten en zijinstromers op de werkvloer en je hebt direct extra handjes. Voor hen is het een mooie kans om het vak te leren en meteen betaald te krijgen. Win-win dus. In onze cursus Praktijkopleider en training Werkplekbegeleider leer je er alles over.

8. Intern werven en opleiden

Heb je moeite om bepaalde vacatures te vullen? Als je bijvoorbeeld geen nieuwe leidinggevende kan vinden, is het interessant om een geschikt teamlid te promoveren of op te leiden. Mits je de vacature van het teamlid wel eenvoudiger kunt vullen natuurlijk.

9. Onboardingproces optimaliseren

In plaats van nieuw personeel werven, loont het ook om te zorgen dat nieuw personeel niet meteen weer afhaakt. Door je onboarding goed in te richten, voelen nieuwe medewerkers zich betrokken en zullen ze niet meteen weer verder zoeken naar een nieuwe baan.

10. Employerbranding

Een aantrekkelijke werkgever worden is niet van de één op de andere dag gerealiseerd. Toch is het de moeite waard om er tijd in te steken, want employerbranding hét middel om te werven in een krappe personeelsmarkt. Bekijk hier enkele inspirerende voorbeelden.

Meer aandacht voor personeelsbehoud

Naast personeel werven is het ook belangrijk om je huidige personeelsbestand te behouden. Anders moet je nóg meer werven! Maak onder andere werk van duurzame inzetbaarheid zodat medewerkers betrokken, productief en vitaal hun werk kunnen blijven uitvoeren. En besteed aandacht aan het binden, boeien en behouden van personeel.

Leer personeel werven in 2024

Ouderwetse wervingsstrategieën werken niet meer in een krappe arbeidsmarkt. Tijd om je vaardigheden op te frissen? Schrijf je dan in voor de training Recruitment. Wil je vooral je personeel behouden? Verbeter dan je onboardingsproces tijdens de training Onboarding.

IMK Opleidingen biedt diverse praktijkgerichte HR-trainingen, cursussen en opleidingen aan, waarmee je jouw vaardigheden verder kunt ontwikkelen.

Ontdek het aanbod
7 redenen waarom jij als HR-medewerker zo onmisbaar bent - IMK Opleidingen